onsdag 20 april 2011

Paprikasås


Och så var det ju paprikasåsen. Förra året då jag vann den 55:e omgången av Paper Chef med mina vegetter och belugalinser med en rökig paprikasås. Inte långt efter det dog den gamla stavmixern. Men nu föll det sig så att jag med hjälp av julklappspengar och januarirea fick tag på en ny. Ja, jag vet, visst är det galet att välja köksprylar framför nya skor, jacka, byxor, tröjor, träningskläder, underkläder, frisörbesök, bio och allt vad det nu kan vara jag så gärna skulle vilja ha råd med. Prioriteringar, kalkyleringar och den i skrivsammanhang kända devisen Kill your darlings, är något jag tillämpar och lever med dagligen.
Jag hoppas alltså att denna mixer ska hålla länge länge och med tanke på de lite fler funktioner, eller tillbehör rättare sagt, gör att det knappt finns någon ände på hur mycket jag kan mixa och blanda ihop. Använder nog den lilla bägaren med knivbladen i mer än hela stavmixern. För oavsett hur jag ser ut i håret, hur gamla slitna och blekta kläderna är och hur många hål i skorna det än är måste jag ju äta. Mat står allra högs upp på min konsumtionslista.

Hur som helst. Med rostad paprika som grund kan man göra olika varianter på den rökiga såsen. Allt beroende på hur du kryddar den och vilka vätskor du väljer att mixa med. Nyligen lagade jag den med ett par tärningar mogen mango, soja, en aning spiskummin, citron och olivolja. Den senaste i raden fick palsternacka imixad. Det är inte riktigt en sås heller. Kanske mer som en röra. Eller i alla fall en tjockare sås. Vill man ha den tunnare så är det bara att pressa i mer citronjuice/vinäger/soja/vatten eller annan tunn vätska. Fast jag brukar vara duktig och torrosta kryddor för att mortla så har jag en del på burk. Just in case.



Paprikasås

1 stor röd paprika
1/2 palsternacka
2 tsk rapsolja
1-2 msk pressad citron
2 tsk soja
flingsalt
svartpeppar
koriander, malen
spiskummin, malen
chili explosion

Rosta paprikan i ugnen och koka under tiden tärningar av palsternackan mjuka. Har ni inte rostat paprika tidigare så gör ni såhär:

Sätt ugnen på 225-250 grader. Lägg paprikan i en ugnsfast form och placera ganska högt upp i ugnen. När den börjar bli svart på ovansidan kan du snurra och vända på paprikan så den blir svart runt om. Tiden varierar lite beroende på storleken av paprikan. Tar mellan 15-30 minuter. Jag rostar alltid hel paprika och tar vara på vätskan som finns inuti. Dock händer det ibland att paprikan spricker och vätskan rinner ut i formen. När skalet är riktigt svart så ta ut och lägg i skål och täck med gladpack. Låt svalna en stund och ta sedan bort skalet, stjälken och alla små vita kärnor.

Tillbaka till såsen. Lägg paprikabitarna och de kokta palsternacksbitarna i en mixer. Häll över vätskan som blev över från den rostade paprikan och rapsoljan. Mixa. Tillsätt pressad citron och soja. Är det en konsistens du vill ha så räcker det nu. Vill du ha den lösare så smaka av och tillsätt mer citron/soja/vinäger av valfri sort eller helt enkelt lite vatten. Tillsätt kryddor. Lite i taget. Smaka av tills den faller dig i smaken. Kanske gillar du mer salt än jag eller vill ha den riktigt riktigt het av chili. Det avgör du själv.

Såsen är god till rostade potatisklyftor/sojaburgare och gröna bönor/rotsakslåda och stekt halloumi/att dippa sugar snaps i och helt enkelt på kokta grönsaker.


Smaklig spis!


***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails