torsdag 16 juni 2011

Grön sparrissoppa för första gången


Försöker bryta ett mönster med mitt bloggande (tendensen att börja inlägg som sen bara blir liggande i drafts...) och gör ett på studs. Äter i skrivandets stund soppan jag bloggar om. Det är bara att hålla tummarna det blev någon bild som duger också då skålen snart är tom.
Sparristiden börjar närma sig sitt slut och kanske är det därför men jag fick tyvärr tag på en ovanligt dålig bunt när jag handlade sist. Bara efter en dag började det lukta skumt i kylen. Jag gick igenom allt men inget var skämt, vattnigt eller verkade på något sätt skadat. Men lukten ville inte försvinna och i går upptäckte jag att det faktiskt var sparrisen som luktade. Konstigt nog syntes fortfarande inget yttre tecken på att att den skulle vara dålig. Inte det minsta skrynklig, vilket den brukar bli om den ligger för länge i kylen, men knopparna luktade aber. Så. Det blev till att ansa stänglarna och idag har jag alltså kokat soppa på de stora mittenbitarna av sparrisstänglarna.



Grön sparrissoppa
1 port

130 g grön sparris
1 bananschalottenlök
olivolja
2,5 dl vatten
1 puck grönsaksfond
1/5 dl gammaldags mjölk
svartpeppar

Finhacka schalottenlöken och fräs i olivoljan i en kastrull. Skär sparrisen i centimetersmå bitar och fräs några minuter tillsammans med löken. Tillsätt vattnet och grönsaksfonden (alt grönsaksbuljong). Sänk till medelvärme och låt puttra i ca 10 min. Ta av kastrullen från plattan och mixa med stavmixer. Sila ev soppan (lite beroende på vilken kaliber din stavmixer har) och häll sedan över i varm kastrull igen. Krydda och tillsätt mjölken. Låt koka upp och kör lite med stavmixern så soppan blir lite skummig. Skulle soppan bli för tunn går den att reda också genom att skaka ihop mjölken med en tsk mjöl innan den blandas ner i soppan.

Servera omgående! Och trots att det är torsdag idag får pannkakorna vänta. Dessutom åt jag knäckemacka med olivtofu till mellanmål och träning väntar om några timmar så det var alldeles lagom med en skål soppa.


Smaklig spis!


***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails