fredag 10 juni 2011

Spenat- och linsfyllda filodegsrullar

Ja, så blev det middag i alla fall förra lördagen. Jag hade tränat dubbla pass både fredagen och lördagen. Varmt var det och jag kände mig riktigt seg och trött på lördag eftermiddag. Men hungrig som en varg var jag. Det skulle vara flott att någon gång slippa laga mat. Att slippa hacka, steka, koka och inte minst att slippa fundera ut vad laga. Det är inte utan att jag ibland önskar jag inte alltid var ensam.
Det är en ovanligt krass månad och jag stod på +-0 då räkningarna var betalda. Så nu gäller det att trolla med knäna och använda precis allt jag faktiskt har hemma i skafferiet, kylen och frysen. Men, det är jag å andra sidan ganska bra på att göra så ja, det blev middag för mig med till slut. Hela tre stycken faktiskt :)


Filodegsrullar fyllda med spenat, svamp och belugalinser
3-4 port

1/2 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
150 g champinjoner
350 g hackad spenat
150 g kokta belugalinser
2-3 msk olivolja
flingsalt
svartpeppar
1 tsk koriander, hackad på burk
1/2 tsk körvel, torkad
1/2 tsk dragon, torkad
1/2 tsk chili
2-3 msk havregrädde

3-4 Filodegsplattor
1 äggula att "klistra" med
ev lite smält smör att pensla plattorna med


Sätt ugnen på 200 grader. Finhacka löken och vitlöken. Fräs i olivoljan. Strimla champinjonerna fint och stek tillsammans med löken. Rör i de redan kokta belugalinserna och den hackade spenaten. Låt den ha tinat en del om du använder fryst. Krydda och tillsätt havregrädden. Dra pannan av plattan och låt svalna lite.
Fram med filodegen som du tinat enligt förpackningen. Jag ska erkänna att jag inte är någon van användare av filodeg så det går bort lite i hanteringen om man säger så. Ha gärna en fuktig handduk till hands för packen med filodeg torkar fort och då blir den mer eller mindre oarbetsbar.

Nä, här på bilden ser de inte ut som det mest smakliga man kan tänka sig.
Alla korvälskare borde i alla fall inte reagera på utseendet...

Så här gjorde jag. Började med att veckla ut ett ark, penslade sedan ena halvan och klistrade ihop det igen. Så, ett ark dubbelvikt med ägg/smält smör emellan. Hade tänkt göra mindre rullar men blev stressad av att degen torkade så fort (kanske inte den ultimata rätten att göra i 30 graders värme) och missade ytterligare ett till två lager. Ville dock inte få rullarna för degiga utan mer av frasig karaktär. Hur som helst. Lade sedan ett par stora skedar av spenatblandningen längst med kanten på filodegsarken och rullade försiktigt ihop. Knöt, eller ja skrynklade väl snarare, ihop ändarna och limmade med äggula. Fortsätt så tills spenatblandningen är slut. Det räckte till tre stora rullar.

Lägg rullarna i smörad/oljad ugnsfast form. Pensla rullarna med resterande äggula och grädda ca 20 min i ugnen eller tills de fått gyllenbrun färg. Färdiga att äta som de är. Servera ev med en klick gräddfil. För en större rätt är de spenatfyllda filodegsrullarna goda tillsammans med t ex grillad paprika och quinoa.


Smaklig spis!


***

1 kommentar:

Nässelblom och choklad sa...

Men det här blev ju en riktigt supergod rätt, tycker jag att det verkar som. Även om det är trist när det ekonomiska svängrummet inte finns så kan man ibland lyckas med att hitta på något riktigt bra utifrån vad som finns. Sen är det självklart att det är både enklare och tryggare att kunna känna att det där utrymmet finns..

Related Posts with Thumbnails