söndag 5 juni 2011

Söndag med nybakade frallor till frukost


En helt ledig dag för mig är en dag utan träning. Då kan jag äta när jag vill, vad jag vill och mer eller mindre göra vad jag vill. Min matsmältning är väl inte som den borde vara så om ska jag träna måste jag planera maten och de tider på dagen då jag måste äta för att kunna, orka och tillgodogöra mig träningen. Efter ett par dagar med långa intensiva träningspass ger jag mig själv ledigt idag och då finns inget bättre än att starta dagen med bröd. Vanligtvis äter jag mest gröt, frukt, bär, sojayoghurt och inte minst linfrön till frukost. Trots att jag tidigare bakat så kallade frukostfrallor med frön (vilka jag äter till t ex soppa och kvällsmat), äter jag sällan bröd till frukost. Men idag startade jag alltså dagen med att baka frallor - helt utan linfrön. Jorå. Igår hade nämligen Annika som driver SMASKENS, numera en blogg hos Allt om mat, bakat källarfranskor och inte vill man vara sämre än henne så det var bara till att kavla upp ärmarna.

Så, dagen började med en kopp kaffe och god entusiasm men det skulle visa sig bli allt annat än ett enkelt brödbak. Mjölken räckte inte hela vägen så jag fick fylla på med vatten och så tog jag sista klicken smör i paketet som visade sig vara 60 g istället för 50 g som Annika använde. Hade bara mörk sirap istället för ljus och som om detta inte var nog bytte jag ut en del av vetemjölet mot Manitoba Cream också. Men, ja det är ett stort men i det hela. Jag har en hushållsvåg men nu undrar jag om den fungerar som den ska. Enligt receptet använde Annika 750 g, jag började på 500+200 men aldrig aldrig har jag bakat en så fast och kompakt bröddeg. Jag som till och med tog hjälp av maskinen (vanlig elvisp med degkrogar) istället för träsleven jag annars brukar röra deg med. Hur skulle detta sluta? Blev det egentligen någon frukost för min del idag?

Jomen visst! Goda som bara den. jag fick ut 20 st men det blev en plåt med 12 lite mindre och en plåt med 8 lite större. Så lite beroende på vilken storlek man vill ha räcker degen till 16 större eller 24 mindre. Eller varför inte 20 lite mittemellan ;)


Källarfranskor
16-24 st

50 g jäst
60 g smör
4 dl mjölk (använd 5 dl om du har mjölk hemma så att det räcker!)
1 dl vatten (uteslut vatten och använd endast mjölk om du har så det räcker)
1 tsk salt
2 tsk mörk sirap
500 g vetemjöl
200 g Manitoba Cream


Smula jästen i en bunke. Smält smöret. Häll i den rumsvarma mjölken. Om inte smöret värmer upp mjölken tillräckligt så värm på plattan till 37 grader. Häll över lite och rör ut jästen ordentligt. Tillsätt resten av degvätskan och rör i salt och sirap. Blanda i mjölet. Jäs under bakduk i ca 30-45 min. Sätt ugnen på 200 grader. Stjälp upp på mjölat bakbord och dela i ... bitar. Grädda mitt i ugnen i ca 10-12 min.
Ät ganska omgående med god vällagrad ost och gärna hemkokt rabarbermarmelad, lemoncurd eller helt enkelt ett gäng tunna (hyvlade) gurkskivor.



Smaklig frukost!


***

4 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Vad gott det ser ut! Nybakat bröd till frukost är riktig lyx. Jag brukar nästan aldrig heller äta bröd på morgonen men nybakade som de här skulle jag gärna smaka. Det är mysigt att göra något annorlunda när man någon gång har en lugn och oplanerad dag. Ha det gott!

Catta sa...

Jag håller med dig! Bröden blev helt klart super, men degen oerhört kompakt! Är det fel på min våg med?!?!

Annika sa...

Degen ska vara kompakt ;-). Ni har inte mätt fel. NI märker ju av resultatet att allt är som det ska vara - eller hur? Vackra brödbullar, Åsa, och kul att de föll dig i smaken!

Åsa sa...

Catta - ja du, jag säger som Annika och resultatet blev ju bra. Det är det enda som räknas. Trots att vägen sägs vara viktigare än målet, spelar den i alla fall mindre roll i detta sammanhang :)

Annika - Oj ja, supergoda (och sådant jag absolut inte ska äta)! Tinar fort också. Lägger bara en fralla på spisen bredvid plattan när jag kokar te eller ett ägg.

Related Posts with Thumbnails