tisdag 14 augusti 2012

Grönkålsknyten

Så var de ju de där grönkålsknyten jag hade i frysen. Det var ju riktigt fräckt att nämna dem tidigare utan att varken länka eller att ens bloggat om dem innan. För att råda bot på det kommer här recept på några riktigt grönkålsstinna små portionsknyten. Har man nu ingen grönkål i frysen eller får tag på någon nu så går det bra att vänta någon vecka eller två då Bondens egen marknad kommit igång på riktigt. Jo mina vänner, för nu är det äntligen dags för grönkålen igen. Och det med hela 4 månader kvar till jul!
Om det nu råkar vara så att ni missat mitt tidigare inlägg då jag skrev att jag åt dessa grönkålsknyten så handlade det om kryddan Black cummin och den alltför vanliga förväxling med Nigellafrön, vilka inte ens är släkt med varandra.

Grönkålsknyten
12 st

600 g grönkål (frusen, tinad och finhackad)
400 g mjuk tofu (naturell)
1 rödlök
3 vitlöksklyftor
rapsolja, mild
kokosolja
1/2 dl soja
2-3 tsk koriander, malen
1 tsk svart spiskummin aka black cumin. Obs ej att förväxla med Nigellafrön! 
1 tsk chilpulver 
svartpeppar
ev salt
1 paket filodeg (6 ark)

Tina den finhackade grönkålen. Skala och hacka rödlöken och vitlöksklyftorna fint. Fräs löken i oljan så den blir lite genomskinlig. Tillsätt grönkålen och ev någon matsked kokosolja. Smaksätt med soja, malen koriander, black cumin och chili. Se till att smaka av innan du eventuellt saltar grönkålen. Sältan bör redan vara tillräckligt på grund av sojan men det kan variera beroende på vilken sort du använder.

Tina filodegen enligt förpackningen. Det jag hade innehöll 6 ark vilka jag delade på hälften. Smöra formplåten eller sätt i muffinformar så blir de lättare att ta ut ur formen när de är klara. Lägg ett ark i taget i en form och tryck försiktigt mer i botten så det blir som en skål. Fyll med den smaksatta grönkålen och snurra igen resterande filodeg. Pensla med olivolja. Strö ev över lite rostade sesamfrön eller för syns skull ser det snyggare ut med svarta sesamfrön.

Egentligen hade jag tänkt ha den supergoda rabarber- och mangochutneyn till dessa men den kombinationen föll mig otippat inte riktigt i smaken. Godare var det då med ångkokt pak choi och löksås.



Smaklig spis!

***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails