onsdag 15 augusti 2012

Rödbetor, äpple och pepparrot

Rödbetorna är som allra godast nu och väl värda att frossa i. Om man vill göra mer av dem än bara koka och äta med smör, och eventuellt lite salt, så kan man göra en ljumen rödbetssallad med äpple och pepparrot. Smakkombinationen är supergod med råa ingredienser och minst lika god med kokta rödbetor. Blanda gärna till salladen när rödbetorna är nykokta så den blir ljummen. Går naturligtvis också bra att äta kall.
Oftast använder jag färsk pepparrot men den har en tendens att torka alternativt mögla så jag har faktiskt en tub på lut i kylen. Tots att den innehåller både förtjockningsmedel E 401och konserveringsmedel E 223. Det sistnämnda troligtvis för att inte bara motverka bakterier utan även hindra missfärgning av pepparroten. Finns bland annat även i torkad frukt, frukt- och grönsaksberedningar samt vin och spritdrycker.
 


Rödbetssallad med äpple och pepparrot
2 port

2-3 stora kokta rödbetor
1 syrligt äpple (Granny Smith)
2-3 tsk riven pepparrot
flingsalt
svartpeppar
solrosolja/rapsolja

Tvätta äpplet och skär i tärningar. Skär även de kokta rödbetorna i tärningar. Blanda ner lite olja och den rivna pepparroten. Smaka av med salt och svartpeppar. Enklare än så här kan det nästan inte bli.  


Smaklig spis!

***


3 kommentarer:

Sonja {Dagmars Kitchen} sa...

Det där låter ju grymt gott! D måste jag testa - kanske till och med idag till lunch eftersom jag råkar ha allt det där hemma! Trevlig blogg förresten! Jag hittade hit via PickiPicki.

Åsa sa...

Sonja - Kul att det föll dig i smaken. Blandar själv ofta ihop det som snabblunch/mellanmål.

Kan inte låta bli att småle lite när du skriver att du hittat hit via Pickipicki. Intressant.
Outgrundliga äro matbloggarnas vägar ;-)

Katarina sa...

Inspirerande recept :) Vad spännande med pepparrot till rödbetorna, det ska jag prova. // Katarina

Related Posts with Thumbnails