måndag 28 januari 2013

Grönkål i apelsinsås

Tanken i helgen var att göra stuvad grönkål. Med apelsin. Så insåg jag lite försent att jag inte hade något smör hemma. Tog visst resten då jag nyligen bakade. Fettisdagen närmar ju sig med stormsteg så jag slog till och gjorde släta bullar. De ligger i (tryggt?) förvar i frysen. Så bra gick det med den regimen.
Som tur var hade jag sojagrädde hemma vilket funkade bra det med. Lite vattnigare än en stuvning och liksom kokosmjölken har sojagrädde en tendens att koka torrt om man inte är uppmärksam.

Grönkål i apelsinsås
1-2 port

150-200 g färsk grönkål
1 stor schalottenlök
1 vitlöksklyfta
1 apelsin
olivolja
flingsalt (ev m chipotle)
svartpeppar
2 dl sojagrädde

Skölj och riv grönkålen grovt. Koka i ca 3 minuter. Häll över i durkslag och låt rinna av ordentligt. Hjälp gärna till att pressa ur en del vatten. Häll olivolja i en traktörpanna och lägg i strimlad schalottenlök och riven/finhackad vitlök och låt fräsa en stund. Tvätta apelsinen ordentligt. Riv först av zesten och spar. Skär sedan av skalet och krama ut eventuell apelsinsaft från bitarna över lökfräset. Skär apelsinköttet i tunna skivor eller mindre bitar och lägg åt sidan en stund.
Lägg i grönkålen med lökfräset och stek ett par minuter. Tillsätt apelsinzesten och apelsinbitarna. Rör om. Häll över sojagrädden och rör om. Låt puttra en stund och rör om under tiden. Se till att inte ha för hög värmede. Har du tid så sätt på locket och låt grönkålen gotta till sig en stund på eftervärmen.
Servera med råris/fullkornsris. Räcker till en stor portion eller två små. För två portioner tillsätt gärna
lite kikärter med grönkålen.


Smaklig spis!

*** 

3 kommentarer:

Katarina sa...

Så fräscht att ha i apelsin också!

Ann-Louise sa...

Ooo, spännande med apelsin i!

Åsa sa...

Hovkonditorn - Gott är det!

Ann-Louise - Haha, spännande vet jag inte men gott är det i alla fall! Har du inte lagat med den kombon? Ser dina grönkålsinlägg framför mig spraka i grönt och gul/orange. Fast det är nog pumpa/morot och annat gott i dem. Apelsinen är godast om den inte kokar så länge men i alla fall blir varm.

Related Posts with Thumbnails