onsdag 19 juni 2013

Knäckebröd med sötpotatis och rabarber

Nygräddat knäckebröd
I år utmanar jag mig själv genom att inte göra någon paj, ingen marmelad, inga bakverk eller andra sötsaker av alla mina rabarber. De ska enbart bli något i matväg. Att använda rabarber i salladen är knappast en nyhet men förra året rynkade de flesta på näsan åt mig när jag i juni hade lagat ugnsrostad färskpotatis med rabarber. I år är det dock annat ljud i skällan och fler "vågar" blanda rabarber i maten. Bra där.
Det går inte åt lika mycket rabarber till maten som exempelvis i en paj och när jag för ett par veckor sedan lagade sötpotatis och rabarber slogs jag av idén att göra (nästan) som Plommonet och baka knäckebröd med alla möjliga goda saker i. Vet att hon t ex bakat knäckebröd med lingon i, med äpple i och med pumpa i och ja, därifrån var steget till sötpotatis och rabarber inte så långt. Kanske något för midsommarbordet att bjuda på?

När det kommer till tjocklek/tunnhet är det dock en annan femma. Jag hittar inte riktigt rätt mått och då jag gräddar fler mindre bitar, i mitt tycke lika tunna, på en och samma plåt så märks det snart under gräddningen att tjockleken skiljer sig åt (eller så är min ugn extremt ojämn). Första gången jag gräddade knäckebröd vände jag även kakorna efter halva gräddningstiden. Eftersom jag denna gången garnerat hoppade jag över vändningen.
Fingertoppskänsla kan starkt rekommenderas.
Knäckebröd med sötpotatis och rabarber
många

1 sötpotatis, ca 350 g
200 g rabarber
2,5 dl havregryn, KRAV
1 dl pumpakärnor, KRAV
1/2 dl sesamfrön (salta)
50 g jäst, EKO
1 msk salt
3-5 dl vatten
2 msk olivolj, EKO
2 dl rågmjöl, KRAV
5 dl manitoba cream
+ mjöl till utbakning av brödkakorna

blåa vallmofrön
saltrostade sesamfrön

Börja med att rosta sötpotatisen och rabarbern. Sötpotatisen kan antingen rostas hel, med skal på, eller skalad och skuren i bitar. Sätt ugnen på ca 200 grader och baka i ca 45-60 min eller tills den är mjuk. Rabarbern går mycket fortare så efter den är sköljd och skuren i bitar så kan den göra sötpotatisen sällskap sista kvarten, eller rosta den separat, tills den är riktigt mjuk och går lätt att mosa. Ta ut och låt svalna lite. Blanda sötpotatis och rabarber i bunke och mosa ordentligt till en puréliknande konsistens.

Rosta havregryn, pumpakärnor och sesamfrön i torr stekpanna och mixa sedan till mjöl.

Se till att de rostade ingredienserna är rumsvarma innan det är dags att sätta degen. Ovanstående moment kan alltså göras i förväg, till och med dagen innan, men se till att sötpotatis- och rabarberpurén fått stå framme i rumstemperatur tillräcklig läge innan degen sätts.

Koka upp en halvliter vatten och tillsätt, en deciliter i taget, i sötpotatis- och rabarberpurén tills den är 37 grader och lagom att hälla över den smulade jästen i degbunken. Första gången och utan riktig förlaga så höftade jag. Det blev 4 dl vatten innan purén var varm nog. Då degvätskan var både tjockare och av större mängd, ca 8 dl, än de vanliga 5 dl jag brukar utgå ifrån var mjölmängden osäker. Men det löste sig ok till slut ändå.
Tillsätt salt och olja.
Blanda i den rostade mjölmixen och rågmjölet. Blanda i resterande mjöl med degkrokarna igång. Jo, det finns som bekant ingen bakmaskin i Miss Meisters kök så här är det träslev och elvisp som gäller. Kör med elvispen ganska länge. När du tycker du kört länge bör du sannolikt köra 5-10 minuter till.
Under tiden kan en passa på att träna balansen; t ex stå på ett ben med det andra böjt eller helt utsträckt i luften. Eller träna vaderna; stå på tå och låtsas en har högklackat på fötterna. Kanske öva på en sångtext, recitera en dikt eller helt enkelt bara låta tankarna fladdra hej vilt så länge elvispen, degkrokarna och handen arbetar.

Jäs under bakduk i ca 60 min.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Dela degen i två delar. Första gången jag bakade knäckebröd blev det 14 små rundlar, och det på halva mängden jäst och vatten. Nu hade jag tagit mig vatten över huvudet och satt degen lite för sent på dagen för att ha ork att kavla, kavla, nagga, grädda, kavla, grädda, vända, kavla, nagga... ja ni fattar, så jag knådade ena halva och trillade små frallor som gräddades medan andra hälften kavlas ut till knäckebröd. Finns tid och utrymme så är det annars bara att kavla på, så har du knäckebröd hela sommaren!

Är degen för kladdig är det bara att knåda in mer vetemjöl/Manitoba Cream allt eftersom bitar kavlas ut. Kavla efter valfri form. Avlånga och små runda (båda får 3 plats på en plåt) eller större runda/fyrkantiga. Har du en sådandär stång att torka knäckebröden på så glöm inte göra hål i kakan - innan de gräddas!

Garnera med blåa vallmofrön alt saltrostade sesamfrön och rulla med kruskavel. Så långt är allt enkelt.

Grädda i 175 grader ca 10-15 min. Här gäller det dock att vara uppmärksam och som sagt fingertoppskänsla är att rekommendera. Små tunna kan snabbt bränna vid och behöver inte många minuter på sig inne i ugnen. Större, och framförallt tjockare, bitar behöver däremot längre tid för att inte bli sega.
Ta ut och låt svalan på galler alt på stång om du har. Förvara torrt och i tätslutande burk.

Smaklig spis!
***

2 kommentarer:

Katarina sa...

Gillar dina recept med rabarber. Helt fantastiskt att ha det i knäckebröd.

Åsa sa...

Hovkonditorn - Förlåt! Jag har visst missat att svara! Ja det blev gott. Ska testa i mjukt bröd också.

Related Posts with Thumbnails