torsdag 20 juni 2013

Curry med kikärter, morot och honungsmango

Sommar, sol och åskregn. Varmt. Kallt. Eller ja, kallt och kallt. Personligen tycker jag inte det varit kallt på flera veckor nu. Trots att termometern inte visar på några extrema temperaturer tycker jag det är varmt nog.  Skulle lätt klara mig i väder som inte överstiger 20 grader. Tycker mest det är svettigt och fuktigt.
Hur som helst. Curru är kanske inte direkt det man längtar efter nu men i dessa honungsmangotider gäller det att hitta olika sätt att äta den på än färsk och i smoothies. Så i lördags när regnet öste ner gjorde jag en snabb och enkel curry.

Curry med kikärter, morot och honungsmango
2 port

100 g kokta kikärter
1 schalottenlökar
1-2 vitlöksklyftor
1 tumstor bit färsk ingefära
1 morot
1/2 röd paprika
1 liten burk tomatkross (ca 200g)
2 bitar soltorkade tomater i olja
1 liten pakistansk mango/honungsmango
juice från 1/2 citron
1 msk kokosolja
3/4- 1 dl kokosmjölk
flingsalt

KRYDDMIX
1/3 tsk bockhornsklöver
1 kapsel svart kardemumma
1/2 tsk spiskummin
4-5 svartpepparkorn
1/2 tsk fänkål
1/3 tsk senapsfrön, bruna och gula



Rosta kryddorna i torr stekpanna. Mortla och ställ åt sidan.
Skala och finhacka schalottenlöken och vitlöken. Stek tillsammans i kokosolja, på medelvärme. Skala och slanta moroten och stek med löken. Skölj och finstrimla den röda paprikan och fräs den mjuk tillsammans med övriga ingredienser. 
Skala och riv den färska ingefäran och rör i grönsakerna. Blanda även i de mortlade kryddorna och tillsätt tomatkrosset.

Låt puttra, gärna under lock, några minuter på medelvärme.
Pressa sedan över citronjuicen. Rör om. Tillsätt kikärterna och 3/4 dl kokosmjölk och låt puttra ytterligare några minuter, under lock. 
Skala och tärna den pakistanska mangon och blanda i den precis på slutet. Låt puttra med i stekpannan bara någon minut eller två.
Avsluta med en skvätt kokosmjölk och servera omgående på en skiva rågsurdegsbröd.


Smaklig spis!

***

2 kommentarer:

Katarina sa...

Låter väldigt gott! Kikärtor och kokosmjölk är så goda och jag kan tänka mig att det blir gott att ha mango i också.

Åsa sa...

Hovkonditorn - ja, det är inte alltid jag "slösar" med mango på det viset men nu lyxar jag med en hel låda honungsmango.

Related Posts with Thumbnails