måndag 26 augusti 2013

Favorit i repris fast med annan twist

Det där med att inte göra sötsaker av mina rabarber i år har varit en utmaning som heter duga. En regnig eftermiddag bröt jag mitt löfte och det blev några små presentburkar med rabarber- och hallonmarmelad (inser just nu till min stora fasa att det där inlägget med den marmeladen aldrig blivit klart och postat). I övrig har en favorit med rabarber i maten repriserats flera gånger om i sommar.
Sötpotatis och rabarber i ugnen. Med eller utan vitlök men faktiskt helt utan socker. Sötpotatisen är ju så söt i sig så jag tycker det blev överflödigt från "originalreceptet" jag hittade i GP:s Två Dagar under försommaren 2012.
Det är verkligen busenkelt att göra och dessutom sköter sig maten själv i ugnen och behöver inte lika mycket passning som något i en stekpanna. Det enda du behöver är:

1 rätt så stor sötpotatis (ca 300g)
ca 100 g rabarber
en liten bit färsk ingefära
nån matsked olivolja
ett par små nypor salt
fänkålsfrön

Skala och skär sötpotatisen i bitar/skivor. Skala och finhacka ingefäran. Blanda sedan sötpotatisen och ingefäran med rabarberbitar och lägg i ugnsfast form.
På med olivolja och salt, använd gärna händerna till att vända runt och toppa med fänkålsfrön.
Tillaga i ugnen på 180-200 grader i ca 30 minuter.
Kan behöva en omfördelning där inne efter halva tiden. Lite beroende på mängd och val av ugnsform.


Smaklig spis!
***

5 kommentarer:

em sa...

Jag har alltid undrat varför amerikaner envisas med att häva på så mycket socker på sötpotatis, när den redan är så söt. Rabarber låter som en god brytning till det söta. Tyvärr har min rabarber tröttnat på min vanvård, så jag fick inte ihop ens till en liten paj i år. Och sötpotatis har vår butik slutat att sälja - kanske var jag den enda som köpte den.
Var i en butik på en annan liten ort nyligen, där låg sötpotatisen i en låda som nog ingen i personalen kika i på evigheter. En fin potatis, av kanske trettio, fick jag tag på.
Men rabarber i maträtter är gott, så länge jag hade rabarber brukade jag göra några rätter varje sommar.
Margaretha

Ann-Louise sa...

Jag har kommit av mig en aning med att äta sötpotatis. Fick en lite överdos för några månader sen men igår började jag klura lite på någon slags sötpotatisgratäng. Det här låter mycket spännande och jag tror att jag fortfarande har några rabarberstjälkar kvar på gården. Vet du om de fortfarande går att plocka eller har de hunnit bli träiga?

Nässelblom och choklad sa...

Ja rabarber lockar lätt till att baka pajer, kakor och liknande söta saker. Men du har ju varit väldigt uppfinningsrik med helt andra recept där rabarbern ingår i maträtter - som det här med sötpotatis. Rabarber- och hallonmarmelad låter som en finfin present om man kan hålla sig från att själv äta upp den.

Fröken Dill sa...

Vilka spännande smaker! Vill ha, men rabarber får jag nog köpa för plantan börjer se mer än ämlig ut...

Åsa sa...

em - Ja du Margarehta, den är verkligen söt. Passar bra i bakverk också. Som vegetarian är jag glad över det växande utbudet av "udda" rotsaker och grönsaker. Synd att inte fler "upptäcker" variationerna och utökar sina egna menyer. tråkigt att så mycket mat ska ligga och bli fördärvad.
Skönt att jag har en rabarber-är-gott-i-mat-vän i alla fall.

Ann-Louise - Ja, den tar lätt över, sötpotatisen, och blir för mycket. Har själv inte ätit i samma omfattning som tidigare.
Mina rabarber är inte alls träiga. Har aldrig haft träiga förutom då jag lät en planta växa sig så stor att den blommade. I övrigt skördar jag varje planta 3-5 ggr/säsong. Mycket rabarber blir det :)

Nässelblom och choklad - Ja det har t.o.m. blivit knäckebröd och frallor också med rabarber i. Har fortfarande kvar men får lägga i frysen för just nu har jag inte idéer alls annat än just sötsaker.
Har nu gett bort alla marmeladburkar till glada vänner.

Fröken Dill - Det är lite annorlunda med rabarber i maten för den är så extremt förknippad med just paj och annat sött men man äter ju lingon, vinbär (gelé), mango (chutny) med mera till maten så varför inte rabarber tänker jag.

Related Posts with Thumbnails