torsdag 19 mars 2015

Välkomna våren med grön ärtsoppa en masse!

Som sagt. Det att ta mig vatten över huvudet är väl en av mina sämre sidor. Det brukar trots allt bli bra i slutändan men mycket får stryka på foten under vägen och det känns inte alltid så bra i kropp och själ. Svårt att hinna ta igen allt som tvunget prioriterats bort. Tiden är alltid så knapp. Miss Meisters mat är tyvärr något som allt oftare tvingas stå åt sidan. Men mat lagas förstås i Miss Meisters kök.
I helgen som gick arrangerades en överraskningsfödelsedagsfest som hette duga, för bästaste C. Jag stod för förrätten. Så  t y p i s k t  mig att då välja att laga något jag aldrig tidigare gjort. Dessutom i runda slängar 30 portioner!Alltså inget säkert och väl beprövat kort. Närå. Ut på hal is ska jag. Förstår verkligen inte varför jag utsätter mig själv för sådant.

Men. Det blev bra.

Nu gjorde jag soppan i tre steg. Eller snarare var det som så att jag lagade tre soppor som alla blandades till en. Dels för att min största kastrull endast håller 5 l, dels för att jag smakmässigt prövade mig fram.
I receptet nedan har jag lagt ihop alla omgångar till ett och samma. Sen är det ju det där med att höfta och smaka av. En får ge och ta lite med vattenmängden och kryddningen. Första omgången blev något tjock så jag korrigerade det med andra och vattnigare omgången. Sen bara gröna ärtor och vatten i sista för att piffa upp färgen lite. Den blir lätt lite åt det brunaktiga hållet.

Soppan går att äta både varm och kall. Som huvudrätt halveras antal portioner.
Just denna soppa serverades kall. Eller ja, snarare rumstempererad då den stod framdukad ett par timmar innan vi till slut satte oss vid bordet.
 

Grön ärtsoppa på Miss Meisters vis
ca 25-30 port (som förrätt)

2,5 kg gröna ärtor
4 scharlottenlökar
(ganska stora)
8-10 vitlöksklyftor

olivolja
4 grönsaksfondpuckar (alt. grönsaksbuljong)
ca 3 liter vatten
2 dl torr sherry
2-3 citroner
3-4 msk ramslök (torkad)
1-2 msk dragon (torkad)
1 tsk riktigt het chilisås  
10-12 st grönpepparkorn
10-12 st rosépepparkorn 
vitpeppar (ganska många vrid på kvarnen)
salt (kan variera beroende på sältan i grönsaksbuljonen/fonden)

GARNERING

2 äpplen, svenska Elise (rött, fast, sött och syrligt äpple)
citronjuice

ärtskott
krasse
pumpafrösalt (recept finns här)

Börja att finhacka scharlottenlöken och vitlöken. Bryn i olivolja på medelvärme tills den är mjuk och lutar åt genomskinlig. Den sak absolut inte bränna vid.
Koka upp vatten och lös upp fonden alt. grönsaksbuljonen.
Tillsätt lök, ärtor, sherry och dragon. Låt puttra ca 3-5 min. Tag av kastrullen från plattan och låt svalna något.

Mixa soppan riktigt slät och tillsätt citronjucen från 2-3 citroner (bör vara ganska saftiga citroner) och zest från en (tvättad!) citron. Mixa i den torkade ramslöken och ev några mortlade grönpeppar- och rosépepparkorn. Det blev ingen större mängd (ca X antal korn) och jag är osäker på om det egentligen gjorde något för smöaken eller ej men slutresultatet blev ju gott så därför skriver jag med i receptet trots den ringa mängd. Samma sak gäller chilisåsen. Kunde absolut varit mer hetta i soppan men vitlöken gjorde nog sitt också förstås.

Peppra ordentligt och salta mer om inte fonden givit tillräcklig sälta. Tänk på att pumpafrösaltet också ger viss sälta till soppan.
Hyvla äpplet i tunna skivor med en mandolin. Pressa citronjuice över så minskar risken att äpplet blir brunt innan det äts upp.


Servera soppan i glas och garnera med tunna äppelskivor, ärtskott, klippt krasse och toppa alltihopa med pumpafrösaltet.

Smaklig spis!

* * *

1 kommentar:

em sa...

Ah, den ska jag prova! Fast jag blir nog tvungen att skippa en del ingredienser, som jag inte kan få tag på här. Så får jag väl dela med 10, kan jag tro.
Grön ärtsoppa hör till det bästa jag vet.
Margaretha

Related Posts with Thumbnails