fredag 2 november 2007

Evas gröna linsbiffar

Men dra på trissor! Det var det godast jag ätit på länge :) Jag har gjort linsbiffar för första gången! Ja, det kan ju tyckas som att jag bort gjort sådana för länge sedan. Jag har bland annat gjort rödbetsbiffar, morotsbiffar, falafel men aldrig linsbiffar. Receptet är hämtat från Eva på hennes blogg Nässelblom & Choklad. Måste ta tillfället i akt att poängtera alla mumsiga recept det finns bland alla bloggare. Jag har ibland svårt att hinna med egna recept och försök i köket då jag har fullt upp att pröva alla andras recept! Man blir ju bara så sugen. Det är kul att få idéer och inspiration från så många. Att kanske hitta nya sätt att tillaga "gamla" ingredienser. Det är annars lätt att bara slänga ihop något av bara farten.


Nu föll det sig så att när jag skulle till att blanda ihop allt och börja forma själva de små biffarna upptäckte jag att jag hade varken maizenamjöl eller potatismjöl hemma. Hrm, konstigt. Trodde det alltid fanns i mitt skafferi. Oftast flera paket då det aldrig verkar tar slut och jag ändå köper nya paket. Måste ha åkt ut i somras då jag efter en mindre incident av ruttnade rödbetor vars saft täckte nästan en hel hylla
storstädade hela skafferiet.


Hur som helst så var min "smet" av gröna linser och hirs ganska stabbig så jag gjorde utan något mjöl alls (blev en aning smuliga och nästan porösa när de svalnat så jag rekommenderar att inte utesluta lite stärkelse i dom). Stekte sedan biffarna i endast olja. Har ingen fläkt här och stekoset kan bli näst intill olidligt när jag använder smör. Det blev en del biffar som man får passa på, så det kan ta en stund. Men det var absolut värt! Servera till kokta grönsaker med bönor och quinoa och rårörda lingon.


Smaklig spis!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Tackar, tackar för dina lovord! När man äter vegetariskt är det välbehövligt med lite variation på proteinfronten. Vad kul att du gillade linsbiffarna. Jo, jag tror också att stärkelsen underlättar hållfastheten i och med att de inte innehåller ägg. Ibland har jag även använt sojamjöl, men jag tror att jag tycker att maizena har mest diskret smak. det blir rätt många av den mängd jag skrivit - jag lagar alltid så mycket mat. Men linsbiffarna går bra att värma en annan dag och då har man ju en superenkel middag på lut.

Åsa sa...

Många ja, tror det blev ett 30-tal! Det ligger nu flera portionspaket i frysen :) Tidigare när jag jobbade och pluggade lagade jag mat i större mängd som jag frös in i portioner. Det blir inte så ofta nu för tiden men det är såååå skönt att ibland plocka fram färdiglagad mat från frysen ändå :)
De är ju ganska små vilket jag tror underlättade då stärkelsen saknades. Bäst att fylla på skafferiet ordentligt igen innan nästa gång!

Related Posts with Thumbnails