tisdag 16 februari 2010

(O)Pastöriserad apelsinjuice?

Det bubblade, pyste och fräste att jag för en stund trodde juicen var något helt annat än just juice och snarare en amöba som höll på att ta över köket!

Det är väl ingen nyhet för er att vanlig apelsinjuice mer eller mindre är som läsk utan bubbel? Söt och sockrig och sällan så full av nyttiga C-vitaminer som vi skulle vilja. Det är ju tillåtet att tillsätta socker i fruktjuicer, upp till 15 g/liter för att "reglera sur smak", utan att ange det på förpackningen. C-vitaminerna går förlorade vid pastöriseringen. Och lova mig att ni inte går på den lätta om "färskpressad" juice! Alltså, färskpressad juice är den du själv pressar från apelsiner och dricker på studs!


De flesta juicer som säljs är pastöriserad fruktjuice i koncentrat som blandats ut med vatten och i efterhand tillsatt fruktkött, fler vitaminer och aromer. Mängden C-vitaminer reduceras t ex kraftigt vid upphettningen av fruktjuicen. Det finns ett märke (vilket den som jäser på mina bilder är av) som numera kallar sin juice för "nypressad" istället för färskpressad. De värmer upp juicen till 70 grader, så kallad "lätt pastörisering" för att öka hållbarheten några dagar. Det finns alltså ingen juice till försäljning som inte är pastöriserad. Men var hittar man det på förpackningarna?


För att ta apelsiner som exempel är det så att när de skördas på plantagen bör det inte ta längre tid att transportera eller lagras mer än 24 timmar innan den ska processas. Juicen pressas ur apelsinerna, silas från fruktkött och kärnor och därefter kan:
den gå till pastörisering och direkt fyllning på konsumentförpackning, eller till fortsatt lagring i tank alt. djupfryst i fat. Denna Juice benämnes med olika namn på olika marknader. Det kan vara t.ex. vara "färskpressad Juice", "direktpressad Juice" eller "icke koncentrerad Juice". Det vanligaste är emellertid att Juicen går till en koncentrationsprocess där c:a 80% av volymen avgår i form av vatten.

(Citat från www.svenskajuicforeningen.se)
Brasilien och Florida, USA är två världens största juiceproducerande områden. Därifrån fraktas fryst koncentrerad juice till stora juiceterminaler i Belgien och Holland och sedan vidare till Sverige. Juice som inte är koncentrerad tar större plats och kräver syrefri miljö och förvaras djufryst i fat eller i aseptiska tankar. Särskilda bulkfartyg transporterar denna typ av juice och allt detta ger såklart ett högre pris på slutprodukten.

Väl framme blandas alltså den koncentrerade juicen ut med vatten igen, pastöriseras och tappas på de slutliga förpackningarna som går ut till konsumenten. Även den dyrare juicen som inte koncentrerats, pastöriseras och tappas i sina slutförpackningar. Oh ja just det, skrev jag att det också här tillsätts fruktkött, vitaminer och aromer igen innan de förpackas? Jorå, för allt sådant silar och centrifugeras bort när apelsinerna pressas på sin juice.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta men de avlutar med :
Nu, äntligen, kan konsumenten njuta av sin dagliga Apelsinjuice, utan att behöva bekymra sig om hur den kommit till Sverige från andra sidan jordklotet, d.v.s. vad som skett från Jord till Bord!

Jag är ingen storkonsument av juice. Egentligen ingen juicekonsument alls. Jag slutade dricka juice någon gång på högstadiet tror jag. Delvis på grund av inrådan från tandläkaren men också för att jag fick ont i magen. Juicen som ju är sockersöt är samtidigt sur och syrlig som inte min mage riktigt fixar.
I somras var jag dock färgad av min USA-vistelse förra årets första halva. Där levde mycket på smoothies och andra fruktdrycker förutom vanlig apelsinjuice. Det närmsta jag kunde komma de drycker var från den tillverkaren som juicen på bilden kommer ifrån. Men nä, det går inte längre. Jag håller mig till vanligt kranvatten allt fruktsocker till trots en hem massa färsk frukt.


Den juicen åkte ut i vasken fortare än kvickt efter fotograferingen

Kanske innehöll min juice mer C-vitaminer än annan juice men risken för mikroorganismer som jäst (och mögel) är som synes större. Men jag måste säga att jag saknar mycket av denna information både på förpackningar och i matsammanhang; vad mat och dryck egentligen innehåller och inte minst hur tillverkningen går till. Och så är det detta med vitaminerna. Om det nu tillsätts nya C-vitaminer i efterhand - vad är då skillnaden egentligen?

Det är inte utan att jag önskar mig ett eget apelsinträd!

Och inte helt osökt kommer jag då in på att det såklart finns olika sorters apelsiner som passar sig olika bra för att pressas eller ej. Men idag har det strulat här på nätet och i morse när jag skrivit, letat, miniforskat, skrivit osv så kajkade Firefox helt plötsligt ur och allt försvann! Jag kommer på ett ungefär ihåg vad jag skrev och hur jag formulerat mig men det får räcka. Valencia, Hamlin och Pera är namnen på några av de typiska apelsinerna som används till juicer. Mer om apelsinsorterna kanske det bli en annan gång.

2 kommentarer:

Anonym sa...

mmm...Matindustrin är så najs :) Livsmedelsverket börjar också bli riktiga goingar.

Åsa sa...

Intressant juiceläsning. Jag dricker väldigt sällan juice om den inte är pressad är hemma. Och som nu när jag är lite kraslig försöker jag hitta en relativt bra juice i hyllan för en sjukling. Den här gången blir det en Brämhults apelsin / jordgubb för att jag är lite för klen just i dag för att pressa min egen. Men flaggar givetvis för självpressad juice men helst dricker jag vatten och äter en apelsin. 

Related Posts with Thumbnails