måndag 18 augusti 2008

Ingen större skörd


En typisk svensk sommar. Hrm, allting är relativt. Måste nog säga att jag inte riktigt håller med. Eller är det kanske "typiskt" om man räknar ut medelvärdet. Men dessa kast mellan extremt varmt, torka och mycket vattenmelon till storm, dygnslånga ösregn och grönsaksgryta - jag föredrar faktiskt lite jämnare sommarväder. Med ett par veckor av uselt väder till sol och hetta med över 30 grader i drygt en vecka och sedan åter till regn och blåst... Nä, jag hänger inte med i svängarna. Inget direkt upplyftande väder. Men, men, jag får väl flytta till någon annan del av världen då om jag vill ha soligare och finare väder...

Och den ringa skörden av mina bär och grönsaker är bevis nog på en ganska usel sommar. Eller nja, jorden är inte den bästa förstås och bidrar säkert till att det växer dåligt men jag har haft bättre skörd än efter de två senaste somrarna. Förra året sådde jag frön som det tog ca tio veckor för att komma upp ca 5 cm och ungefär vid den här tiden förra året kom äntligen solen. För övrigt hade det mest regnat. Dock var det ju för sent på säsongen och fast solen sken fanns en annan kyla i luften som hör hösten till. I år gick jag ut med gott mod, sådde lite tidigare och såg fram mot fler rödbetor, morötter och massor av dill. Men allvarligt - det är ju värre än någonsin! Bönplantorna brände och blåste bort tidigt i somras, spenaten liksom försvann och dillen verkar varit på dåligt humör redan från start. Jordgubbarna, d v s de som inte blev uppätna av alla hundratals gråsuggor jag har i landet, regnade bort.

Nä, jag ska inte odla något mer. Det enda som växer och frodas är mina två rabarberplantor. De går att skörda 2-3 gånger varje säsong :) Det blir pajer, marmelad och en hel del rabarberbitar som sparas i frysen. Superlyxigt att äta rabarberpaj till nyår :) Men någon krusbärskräm eller annat bakverk blir det inte med de cirka 20 små krusbär jag kunde plocka av min buske i år.


2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Odling kan vara både fantastiskt roligt och förskräckligt frustrerande. Så mycket jobb och så blir det ingenting - bara att vänta ett år på nästa tillfälle. Jag har fått underbara sockerärtor, zucchini, potatis mm uppe i Hälsingland. Men vissa saker har förstås misslyckats och inte blivit något alls. Nu är jag dock tillbaka i stan efter en härlg sommar som blev slöare än jag hade tänkt mig vad det beträffar bloggandet. Några inlägg då och då var ändå min ambition, men jag hade problem att få internetkontakt och orkade helt enkelt inte bry mig om det. ag är lite trögstartad och har inte kommit igång ännu, måste först komma igång med lite jobb och även lite uppröjning (städning kanske låter bättre) efter en sommar på resande fot. Hoppas att allt är bra med dig. Kram Eva PS: Rabarber är ju jättegott!

Åsa sa...

nässelblom & choklad - Åh, men det låter som du haft en superskön sommar! Och egen zucchini! Vilken lyx :) Sockerärtor till nykokt färskpotatis med lite flingsalt och god olivolja är inte helt fel heller. Mums!

Jag funderade ett tag på att göra uppehåll men eftersom jag inte gjort något annat utan mest suttit här som vanligt har det blivit ett och annat inlägg. Har desto fler matfoton dock som jag bara inte kommer mig för att göra inlägg om...

Kul att du är tillbaka :)

Related Posts with Thumbnails