fredag 29 augusti 2008

Fyllda små paprikor


Det är tur att man ibland kan skratta åt sig själv. Vet inte vilken gång i ordningen jag gjort detta misstag. Jag skulle gärna vilja möta och ta ett allvarligt snack med den person som myntade uttrycket att man lär av sina misstag! Jag är själv en flitig användare av detta uttryck men verkar inte på något sätt lära av mina misstag då jag ständigt upprepar dom. Nu är väl just detta misstag lite mer av det triviala slaget - att glömma skriva ner ingredienser, kryddor och annat jag blandar i matlagningen så att jag kan göra ett inlägg med fullständigt recept här - än att gång på gång träffa fega och osnälla killar som inte vågar stå upp för relationen, att ofta förstör för mig själv och min träning genom att äta mycket onyttigta bullar, kakor och choklad, att inte söka tillräckligt många jobb så jag till slut kan få lön... och detta är väl bara toppen på isberget.

Fyllda paprikor är det säkert många av er som gjort. Själv har jag aldrig gjort det men fick tag på några ganska små och söta röda paprikor i affären och var bara tvungen att pröva. Och fast det blev en del bilder då solen faktiskt letade sig igenom lite mellan grenarna i stora träddungen utanför och in i mitt kök, så blev det alltså inget fullständigt recept. Fyllningen var supergod och den var lika god kall dagen efter också. Sorgligt nog minns jag inte riktigt allt jag kokade ihop. Pinsamt nog var det bara 11 dagar sedan jag lagade dessa fyllda paprikor... Jag kokade hirs separat. Fräste riven zucchini och lök i en stekpanna men minns inte vilka kryddor jag använde eller om jag hackade ner någon mer grönsak och stekte med.
Hur som helst, jag tänker så det riktigt knakar här och tror jag fått till det ganska bra.


Fyllda små paprikor med hirs och zucchini

små röda paprikor
hirs KRAV
zucchini
gul lök eller purjolök
vitlök
olivolja KRAV
kokosmjölk KRAV
spiskumminfrön
korianderfrön
torkade bockhornsklöverblad
salt
svartpeppar
ev buljong (att koka hirsen i)
rapsolja KRAV eller annan neutral olja till paprikorna


Att jag inte angivit exakta mått är för att detta var en typisk resthopkok då jag tar den mängden som finns. Till och med hirsen var det sista i paketet (ca 2 dl). Det blev en del över vilket jag lade i plastburk och in i kylen till senare i veckan. Eftersom jag bara fyllde två paprikor fanns det även gott om fyllning kvar som även den gick åt senare under veckan. Det stekta grönsakshacket blev i alla fall ca 1/2 liter vilket jag blandade med lika mängd kokad hirs. Det kan dessutom vara så att jag hade någon mer grönsak i än zucchini och fänkål. Kan bara inte komma på någon nu. Lite bladselleri skulle nog inte skada. Vill ni ha hetare fyllning så krydda t ex med chili och färsk koriander, rökigare så ta chili, chipotle och mesquite eller för en örtigare variant skulle jag välja dragon, timjan och kanske lite oregano.

Koka hirs enligt förpackningen. Tillsätt ev lite buljong i vattnet. Sätt ugnen på dryga 200 grader. Rosta spiskummin- och korianderfröna i torr stekpanna och häll sedan över i en mortel och låt svalna innan du mortlar dem till pulver.
Hacka löken fint. Tvätta och riv zucchinin grovt. Fräs i upphettad olivolja i stekpanna. Riv eller pressa över vitlök (kan uteslutas). Tillsätt kryddorna, smulade torra bockhornsklöverblad (finns bl a i indiska butiker) salta och peppra. Tillsätt lite kokosmjölk på slutet. Beroende på hur mycket grönsakshack du har i stekpannan tillsätter du kokosmjölk med måtta. Det ska inte bli helt löst och simmigt utan bara lite fuktigare än innan. Vänd över grönsakerna i en bunke och blanda med lika mängd kokt hirs. Voilà! Fyllningen är klar.

Tvätta paprikorna. Skär av toppen och rensa ut innehållet. Olja lite lätt botten på en ugnsfast form och gnid även in paprikorna lite lätt med oljan. Fyll paprikorna till bredden och ställ i formen. Sätt över paprikalocket och strö lite flingsalt på toppen. Låt stå i mitten av ugnen ca 30 minuter. Håll koll på paprikorna så de inte blir för svarta på toppen men ändå helt genomvarma och nästan helt mjuka. Två stycken blev en hel middag till mig, men en räcker gott och väl om du väljer att servera den med mer mat som t ex vegburgare, sojakorv eller någon quornfilé och sallad.


Smaklig spis!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Det händer mig också mest hela tiden. Att jag tror att jag ska komma ihåg, eller att jag skriver ner lite stödord på en lapp som sedan är svår att hitta. Lite trött blir man på sig själv, även om det inte är så allvarligt misstag jämfört med andra nämnda...Men det skulle vara enklare att skriva allt tydligt och ordentligt på en gång! De fyllda paprikorna ser i alla fall väldigt goda ut!

Åsa sa...

nässelblom & choklad - Oh, ja de var sååå goda! Just därför är det ju extra tokigt att jag inte skrev ner det.
Som tur är finns det väl många fler som jag, som liksom höftar till det i köket, och får idéer härifrån bloggarna som man sedan gör efter egen smak och tycke :) Kanske byter ut hirsen mot quinoa, matvete eller bulgur etc.

Related Posts with Thumbnails