tisdag 5 augusti 2008

Zucchini, morötter och rödlök

Jösses! I måndags regnade det hela 39 mm här och SMHI räknade med ca 20 mm till under natten till tisdag. Det är lika mycket regn som normalt under hela augusti! Dessutom uppmättes 32 m/s i byarna på kvällen ute vid Vinga. Inte kan man tro att det då bara var två dagar sedan jag spenderade mer tid i havet än på land! Känns helt galet. Är det över nu? Fick vi "sommar" i knappt två veckor?
Äh, jag borde vara van nu. Förra sommaren mer eller mindre regnade bort, hösten varade ända fram till påska då vintern plötsligt slog till under dryga veckan sedan kom äntligen våren. Kändes som det skulle bli en bra sommar men som vanligt hamnar vi långt ner i solligan och trots det fina vädret förra veckan steg Göteborg bara från tredjen sist till fjärden sist av de tretton städer som finns med. Jag vet bara inte om jag är redo för ännu en lång, grå, fuktig och regnig höst och vinter.

Hur som helst blev jag i alla fall nästan lite grytsugen i måndags. Det är inte kallt på något sätt här men känslan av ruggigt väder när vinden viner och regnet öser och öser och öser ner. Zucchini, morötter, lök och tomat ihop med lite matvete värmde gott i kistan. Matvetet hade jag redan kokat och fryst sedan tidigare. Det var bara att ta fram en burk ur frysen och tina.


Zhuccini, morötter, lök och matvete
eller Regnguggigt botgörande

1 port

ca 120 g zucchini, strimlad
1-2 morötter, strimlade
1 lite rödlök
rapsolja KRAV
tomatpuré, Mutti
dragon
salt
svartpeppar
ca 100 g kokt matvete KRAV
ev en skvätt kokosmjölk KRAV

Skär och strimla morötterna och koka upp de för en kort stund. Skala och strimla en lite rödlök och skär zucchinin i stavar. Hetta upp oljan i stekpannan och börja fräsa löken. Tillsätt zucchinin och kryddorna. När de blivit fått lite färg och blivit mjuka tillsätter du morötterna. (Egentligen vet jag inte varför jag kokade morötterna. Brukar vanligtvis lägga de i stekpannan med de andra grönsakerna. Kanske ville jag att det skulle gå fortare då morötterna annars brukar ta längre tid i stekpannan än de andra grönsakerna att bli färdig.) Om du inte kokar morötterna separat så lägg i de, och låt steka en stund, före zucchinin.
Krydda och tillsätt det tinade, eller just färdigkokta, matvetet och en matsked eller två av Muttis tomatpuré. Låt puttra ihop en stund. Om du som jag råkar ha en öppnad burk kokosmjölk i kylen så blir det gott att på slutet röra ner ett par matskedar av den med. Klart! Servera som den är i skål. Vill du ha protein till så skiva ner en sojakorv också bland grönsaksstavarna.


Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails