fredag 15 augusti 2008

Med hjälp av andra...



...hittade jag mig själv. Och dra på trissor! Jag finns också med här! Härom dagen då jag hälsade på hos Kinnas blogg - mormors mat och läste detta inlägg blev jag såklart nyfiken. Hos Foody.se hittar man både bilder och de senaste receptinläggen av diverse matbloggare i landet. Lustigt nog har ett inlägg blivit kategoriserat under fågel! Sanningen är att jag varken lagat eller ätit fågel på över 5 år! Som jag dessutom skriver i just det inlägget är att jag inte äter kött och fisk längre och nämner inte ens fågel i det.

Så, för alla er nya läsar, och gamla som inte riktigt förstått än, så förekommer här ingen mat med animaliska råvaror och ingredienser än ev ägg, smör, getost, honung och vid speciella baktillfällen även grädde, filmjölk och kesella. Alltså inte helt och hållet vegan. Jag har bakat en del med helt veganprodukter. Men alltså, näää. Det funkar inte riktigt för mig. Maten däremot är helt vegan.
Fast vad är egentligen skillnad på en vegetarian och en vegan? Alltså om man säger sig vara en vegetarian och inte lakto-ovo-vegetarian (äter ägg och mejeriprodukter), lakto-vegetarian (äter mejeriprodukter) ovo-vegetarian (äter ägg)? Jag träffar ofta folk som säger sig vara vegetarianer men äter fisk. Men vaddå? Är inte fisk kött? Är inte fisk ett djur? Det finns t o m de som ifrågasätter mig, när jag säger att jag inte äter kött; "men kykling då? Vitt kött?" Äh, dags att ge sig ut på jakt efter nya IKEA-katalogen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Åsa!
Kul att du hittat Foody! Vår automatiska kategorisering av recept är, som du sett, verkligen inte hundra procent än.

Om du vill kan du själv gå in och ändra kategori om det blir fel. Samtidigt lär sig vårt system av din rättning, och förhoppningsvis blir det bättre nästa gång... :)

Kan passa på att tipsa att vi just nu också testkör foody för italienska, engelska och franska matbloggar. Kolla gärna in på http://www.foody.se.

Tomas
Foody

Åsa sa...

tomas - men dra på trissor - igen! Du var snabbare att hitta hit och kommentera än jag på att maila dig/er. Supertrevlig sida och jag hoppas den kommer utvecklas till den bästa :)

Related Posts with Thumbnails