onsdag 20 augusti 2008

Melon och mango - efterrätt eller kvällsmat

Just nu regnar det inte men för bara en liten stund sedan vräkte det ner. Det är fortfarande mulet och molnen verkar inte vilja spricka upp. Är det verkligen slut nu? Får vi inte se den där härligt klarblåa krispiga himlen något mer?
Nä, nu får det vara slut med det här. Inget mer vardagsfunderande och ojande. Vädret kan jag ju inte göra någonting åt. Det är bara så svårt att undvika det faktum om hur mycket vi faktiskt påverkas av ljus och väder. Sydsvenskan har till och med länken "dagens hälsoprognos" på sin vädersida. Alltså, man kan bli nedstämd av mulet väder...

Så idag längtar jag mer än någonsin tillbaka till där jag befann mig för bara några veckor sedan - svettandes låg jag och lapade sol på en brygga vid havet och mumsade vattenmelon dagarna i ända. Nu smakar vattenmelonen knappt någonting längre. Men jag vill ändå inte släppa taget om sommarens goda och stundom rika utbud av frukt och bär. Snart är det dags att återgå till det ganska klena utbudet av smakrika frukter som står till buds i butikerna större delen av året. Och trots ananasen, papayan, mangon, passionsfrukten och allehanda tropiska frukter som numera finns året om, följs de av ett skimmer med dåligt samvete om jag ska köpa dem eller inte. Detta med tanke på tillståndet i världen. Är de rättvisemärkta? Ekologiska? Hur påverkas klimatet av både odling och frakt av dessa frukter? Ständig beslutsångest. Och dyra är de dessutom. Men å andra sidan är de svenska äpplena hutlöst dyra, ca 25 kr/kg, så hur jag än vänder och vrider på allt kan jag inte låta bli att leva på frukt!


Fruktsallad med vattenmelon, mango och timjan

vattenmelon
mango
färsk kryddtimjan
1-2 tsk koncentrerad flädersaft
sojayoghurt
ev kokosflingor eller hackade rostade nötter

Skala och skär frukten i tärningar. Repa en eller flera kvistar färsk kryddtimjan. Kryddtimjan är mycket godare än den krukodlade man kan köpa i affären. Använder du den så ta i ordentligt med mängden då den är lite klenare i smaken än kryddtimjan. Droppa lite outspädd fläderblomssaft och lägg på en klick sojayoghurt. Toppa av med kokosflingor eller lite rostade nötter. Lika gott till efterrätt som till kvällsmat!


Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails