söndag 14 september 2008

Miss Meisters mousakka

Det går inte bra för mig om min efterlängtade viktminskning. Fortfarande, efter dryga 4 månader har inget hänt. Fortfarande inga hekton, inga millimetrar, som rubbat sig. Jag skulle vilja börja gå på gym för att bygga lite muskler, men har absolut inte ekonomi till det nu. Däremot tänker jag börja en ny strategi och "låtsas" som att jag jobbar. Det innebär att jag åter måste börja laga mat i större mängd för att sedan frysa in i portioner. Då behöver jag inte fundera så mycket på mat längre utan helt enkelt äta frukost, ta fram en låda ur frysen som tinat lagom till lunch. Och så lite frukt på em och kvällsmat lite senare. På träningsdagarna blir det ett lättare mellanmål före träningen och kvällsmat efter. Idag gjorde jag för första gången en variant på mousakka.


Köpte härom dagen för första gången ett sojapålägg. På paketet står det att den kan användas som Cheddarost. Men ack o ve! Kanske borde jag anmäla detta som falsk varudeklaration. Tycker inte den har någon som helst liknelse med ost. Men kanske är jag helt enkelt inte van vid den smaken än. Veganosten innehåller karragenan som är ett förtjockningsmedel framställt ur rödalger som tillhör de encelliga organismerna protister. Karragenan har tilldelats E-nummer 407 eller 407 a. Alltså är denna ost helt utan några som helst rensade, torkade och hackade kalvmagar (löpe). Men trots det skulle jag rekommendera er som äter riktig ost att använda riven sådan i denna maträtt. Runt en till två dl borde räcka. För övrigt blev min mousakka överraskande god för att vara första gången.

Tyvärr blev det mycket suddigare i verkligheten än vad det såg ut i kameran när jag tagit bilden. Inte helt lätt att hålla kameran i en hand och tallriken i andra :\

Miss Meisters mousakka
många portioner!

1 stor aubergine (ca 500g), skivad
4 potatisar, medelstora (ca 340 g), skivad
olivolja KRAV
1/2 purjolök, strimlad
flingsalt
2 morötter (ca 200 g) KRAV, grovt rivna
1 burk krossade muttitomater (400 g)
1/2 pressad citron
timjan, torkad
dragon, torkad
chili, (t ex chiliexplosion)
1/2 - 1 dl vatten
2 dl havregrädde KRAV
45 g sojapålägg (veganost) KRAV

Sätt ugnen på 200-225 g. Hetta upp en stekpanna medan du skivar auberginen. Stek i olivolja en stund och täck sedan botten på en stor ugnsfast form (20x30 cm) Gör samma sak med potatisen. Strimla purjolöken och täck aubergineskivorna. Sprid ut de stekta potatisskivorna över purjolöken och salta.
Riv moroten grovt och blanda samman med de krossade tomaterna i en bunke. Pressa i saften ur en halv citron och krydda rejält (minst ett par tsk) med de torkade kryddorna och chili efter egen styrka och smak. Jag skulle tipsa om att riva i en vitlöksklyfta eller två vilket jag tyvärr glömde. Späd med 1/2-1 dl vatten och häll i 1 dl havregrädde. Fördela på toppen ovan potatisskivorna och häll till sist över 1 dl havregrädde. Grädda mitt i ugnen ca 45 min.

Det blev fyra fina portioner att frysa in efter att jag ätit en ordentligt stor portion. Hade tänkt skiva ner en halv zucchini också från början men trodde det skulle bli för trångt i formen. Den hade absolut fått plats men den får bli till mat en annan dag istället. Vill du att mousakkan ska räcka till många så servera en stor sallad på t ex bladspenat, limabönor och fint strimlad paprika och fänkål.


Smaklig spis!

2 kommentarer:

vegetablej sa...

Oooh, wish I could read (German? Swedish?) because this moussaka looks gorgeous! Yum!

Åsa sa...

vegetablej - Welcome! And thank you. It was good too ;-)
I'm writing in Swedish (although my last name Meister is German of course - from far back in time) Fortunately I can read yours though :-)

Related Posts with Thumbnails