fredag 9 november 2007

Åsa's snabbpizza med mizuna, tomat och kronärtskockshjärtan

Jag är ingen stor pizzafantast. Jag köper aldrig hem pizza sådär en söndagkväll. Vet egentligen inte varför. Jag gillade väl pizza när jag var yngre men det var definitivt ingen favvis mat. Kanske blev det också mindre i samband med att jag slutade äta kött. Utbudet av vegetariska pizzor är inte så stort. Eller det är snarare typ tomatsås, ett kronärtskockhjärta skuret i tre bitar och två strimlor paprika och ost på en vegetarisk pizza. I övrigt är det liksom bara en stor grillad brödbit. Pizza verkar annars vara typisk "parmat". Sånt man köper när man inte har lust att laga mat utan hellre vill dega i soffan tillsammans. Kanske är det där skon egentligen klämmer... Men igår blev det snabbpizza av minsann. Tortilla, tomat, ny salladsort, kronärtkockshjärtan, vegetarisk örtpastej, olivolja, salt och timjan :) In i ugnen på 200 g i 5-10 minuter. Klart!


Som andra läser Stieg Larsson läser jag div mattidningar. Läste i onsdagskväll en artikel om olika kålsorter och såg då en ny sort som heter Mizuna. En japansk senapsört som visst skulle påminna om ruccola. Så igår när jag var och handlade vad hittade jag väl där om inte Mizuna. Och dra på trissor om de dessutom inte hade erbjudande om två salladsaskar för 20 kronor. Ok. Vad ska jag nu "bygga" för mat kring den här salladen? Och hungrig som en varg var jag.
Lite småsugen på pizza har jag nog allt gått och blivit då Nässelblom & Choklad förra veckan hade en kronärtskocka med på Ordlös onsdag och det blev lite pizzaprat i kommentarerna. Och vad ser jag inte längre in i affären om inte ett erbjudande med två burkar kronärtskockshjärtan/kronärtskockbottnar till priset av 15 kr! Saken var klar, det fick bli snabbpizza av.


Åsa's snabbpizza med mizuna, tomat och kronärtskockshjärtan

1-2 tortilla, små
vegetarisk örtpastej, typ Granovita eller Tartex
mizunakål
tomater
kronärtskockshjärtan
olivolja
havssalt
timjan

Sätt ugnen på 200 g. Lägg tortillan på en pappersklädd bakplåt och bred på vegetarisk örtpastej. Lägg en hög mizunakål på och skivad tomat. Dela några kronärtskockshjärtan och fördela över den blivande pizzan. Häll över olivolja, salta och smula lite torkad timjan över. Att det blev just timjan var för att det just nu står en skål på min bänk här med nytorkad, egenodlad timjan jag tog in för en vecka sedan. Du väljer den krydda du vill ha. Så, in i ugnen, ganska högt upp, i 5-10 minuter. Så är pizzan klar!

Och mizunakålen då? Jorå, jag tycker den var mycket godare än ruccola. Lite mildare och inte så skarp och besk i smaken. Och snacka om att jag blev överraskad när jag ett par timmar senare kollade in MatNicklas som fixade pizza på rekordtid. Hrm, skumt.


Smaklig spis!


2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Det var ju perfekt! Jag tycker också att Mizunakålen är supergod, använde den ofta i sallad i våras - men nu har den inte funnits i min affär. God snabbpizza du gjort! Med kronärtskockor dessutom!

Åsa sa...

Den gick åt i ett huj :) Och kronärtskockan - såklart blev jag sugen på den efter ditt inlägg. Funkar ju precis som reklam att "matbloggsurfa". Man tror att man "plötsligt" blir sugen på något. Så tack för "tipset" ;)

Related Posts with Thumbnails