söndag 29 augusti 2010

Pitepalt - vegetarisk sådan


Vad gör en vegetarian som råkar få ett kilo pitepaltmix* i sin hand? Vegetarisk pitepalt såklart! Säkert inget för den förträffliga Paltakademien förstås. Pitepalt som oftast är gjort på potatis och mjöl stoppar man främst med rimmat fläsk, så det är ju helt uteslutet för min del. Men vad stoppa in i paltbollen då? Jag tror jag har ätit palt en endaste gång men minns inte. Det kan lika väl ha varit kroppkaka.

Tog mig en sväng till Bondens marknad igår, lördag, trots min stora besvikelse över förra veckans premiär. Vädret var lite bättre. Regnfritt. Dock lika avskalat som förra veckan. De såldes bröd, lammkött, inlagda gurkor, sylt och honung. Två stånd med grönsaker. Mest kål av olika färg, form och sort. En sålde också en hel del fina squash och pumpor av olika varianter. Såg inte ett äpple så långt ögat nådde. Osten var jag tvungen att passera då det för närvarande är på min "restriktionslista". Men ett rödkålshuvud köpte jag. Lördagens uppgift var således att laga vegetarisk pitepalt, fylld med lök och rödkål istället för kött.


" som en gummiboll kommer jag tillbaks till dig..." ;-) Dom blev ganska snygga ändå måste jag säga. Lite tur var det att det blev innehåll över som jag kan använda till annan maträtt. Kunde lätt tänka mig knaperstekt bacon till detta. Kanske inte så mycket för smaken utan mest för texturen. Det blev lite väl gummiaktigt att bara äta rakt upp och ned. Fast Matmorsan hon, som av en händelse också lagat palt, fick minsann stunsig och trevlig palt. Får se vad det blir av dom i fortsättningen. Trots att jag bara använde halva påsmixen blev det ändå 16 paltbollar. Gjorde först, enligt receptet på påsen, tennisbollsstora bollar men tyckte de blev vansinnigt stora och försökte istället göra mindre. tre stora och 13 mindre stora. Ganska kladdigt, pilligt och svårt att stänga igen då de sprack. Men alltså, visst blev dom snygga ändå?



Vegetarisk pitepalt
ca 20 små

FYLLNING:
650 g rödkål
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
2-3 msk olivolja
1 dl vatten
1 puck Fond "du chef" - vegetable
1-2 tsk dijonsenap
1/2 pressad citron
1 tsk torkad bockhornsklöver
1 tsk torkad koriander
1 tsk torkad oregano
örtsalt
svartpeppar


1/2 kg Pitepaltmix, Kungsörnen
6 dl vatten


Skala och hacka löken. Strimla rödkålen tunt. Bryn grönsakerna långsamt i olivolja och riv ner två vitlöksklyftor. När löken och kålen börjar bli glansigt så tillsätt fonden och vattnet. Rör om och låt puttra på medelvärme. Tillsätt 1-2 teskedar dijonsenap och den pressade citronsaften. Rör i de torra örtkryddorna. Salta och peppra.

Paketet med pitepaltmixen innehåller 1 kg som ska blandas med 12 dl kallt vatten men jag halverade helt sonika det hela och blandade helt enkelt 500g pitepaltmix med 6 dl kallt vatten. Blanda väl! Låt stå en stund och låt fyllningen puttra på under tiden. Se bara till att det varken blir för torrt eller bränner vid.

Sen kommer man till den svåra delen. Eller ja, det var egentligen väldigt enkelt men jag tyckte bollarna blev lite för stora och tyckte lite mindre skulle räcka. De sprack lätt när jag skulle nypa ihop dom och inte fick det plats så mycket i dom som jag skulle velat. Svårt att göra så att säga "tunna väggar" av palten. Koka upp rikligt med vatten, saltat, och lägg i bollarna allt eftersom. Enligt receptet ska de sen koka 45 min. Jag använde två kastruller då alla inte fick plats i bara en. När allt var klart fick tips av Recept o maten att när palten är klar när bollarna flyter upp till ytan. Alltså, mina var då klara på ca 30 min men kokade ca en kvart längre. Om det skulle vara anledningen till gummiaktigheten tror jag inte. Det är nog så palt ska vara.


Ja just det, det blev rårörda tranbär istället för lingon. Man kan ju inte ha allt hemma hela tiden i ett singelhushåll heller ;-)
Låt dig inte avskräckas nu av att det är lite knep och knåp med att få till dessa bollar. Nu ligger de i kylen och jag kommer i veckan pröva att steka dom och se om det kan blir någon ny maträtt av dom.


Smaklig spis!



*Mixen innehåller (inga mängder/andelar/procent är angivna):

Vetemjöl
Kornmjöl
Potatisflingor
Ströbröd
Havregryn
Havremjöl
Salt
Socker


1 kommentar:

Mikkan sa...

Stabbigt värre, antar jag? Eller var det faktiskt gott?

Related Posts with Thumbnails