söndag 15 augusti 2010

Farinata på nybörjarvis


Kanske berodde det på idétorkan. Eller så var det att Lucullian Delights alltid har så läckra rätter som man bara vill sätta händerna och tänderna i. Måhända var det helt enkelt suget efter att hitta nya sätt att använda de för mig lite udda ingredienserna i köket som lockade mig att göra en farinata. Det var ju superenkelt att göra och god såg den ut att vara. Men alltså, den smakade inget vidare. Den är bakad på kikärtsmjöl men påminde väldigt mycket om polenta. Jag har ända sedan mitten på 1990-talet, tro det eller ej, försökt mig på att använda polenta på allehanda sätt. Trots att jag gillar majsmuffins, majstortillas osv så fungerar inte riktigt polenta för mig.
För några år sedan då jag var i Sundsvall på Rädda Barnens riksårsmöte fick jag supergod vegomat varje dag. Förutom en lunch som mer eller mindre bestod av två stabbiga polentakakor (sojaproteinbiffen som kom med var förvisso god) Helt meningslöst och tillintetsägande för mig. Äter hellre en skål med kokt pasta om jag får välja.

Men, smaken är ju som bekant individuell och det finns säkert många av er där ute som skulle gilla detta. Om inte annat så för enkelhetens skull och att den räcker till flera personer. Och så var det ju detta att den är gjord på kikärstmjöl då. En av de där ingredienserna jag försöker hitta bra och goda användningsområden till. Jag utgick från Ilvas recept men hade ingen zucchini hemma vid tillfället och drog till med tomater istället. Dessutom undviker jag faktiskt fortfarande allt som har med pinjenötter att göra.



Farinata på nybörjarvis

3 dl kikärtsmjöl
3 1/2 dl vatten
1/2 tsk salt
3-4 dl olivolja
1 näve blandade cocktailtomater
1/2 röd paprika
en liten knippa färsk dragon

Blanda mjöl, salt och vatten till en smet och låt stå i minst 30 min. Skölj och dela tomaterna i två delar. Strimla paprikan och grovhacka den färska dragonen.
Häll olivolja i en långpanna och sen smeten. Rör om och försök blanda i olivoljan i smeten. Toppa sedan med grönsakerna och strö över den färska dragonen.
Grädda i ugnen på 225 grader i ca 20-25 minuter. Låt farinatan svalna innan du skär upp den i bitar och serverar.



Alltså, jag vet inte hur jag ska göra med fotandet? Med blixt blir det alldeles för konstiga färger men mer skärpa. Utan blixt blir allt dassigt, grått och suddigt.



Hoppas i alla fall det är något som smakar för er! För visst ser det gott ut ändå :-) Dessutom är det en bra och enkel lunchmat att ta med. Behöver inte ens värmas.


Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails