tisdag 22 februari 2011

Auberginesallad

Ännu ett recept inspirerat och hämtat från paret Caldicott's World Food Café 2, Caldicott som även driver en restaurang i London med samma namn som kokböckerna, men till skillnad från den indiska masalan jag skrev om förra veckan kommer denna rätt från Nordafrika och arabstaterna. Enligt receptet ska den ätas kall men jag tycker min blev lite mosig och åt den faktiskt varm. Blandade i lite kokta belugalinser också och som middag åt jag även matvete till auberginesalladen.
Nu råkar denna rätt inte se särskilt aptitlig ut. Förmodligen av sin bruna färg och den lite lätt smetiga konsistens. Påminner lite om den Mirza Ghasemi jag tidigare lagat i utseende. Så snälla, bortse från brunheten i bilden för hey, det är ju inte så att vi inte är vana vid den bruna maten ;)



Auberginsallad

2 port

1 aubergine (äggplanta) skuren i fyra bitar
3 msk olivolja
2 vitlöksklyftor, tunt skivade
2 tsk spiskumminfrön
1 tsk paprika
1 pressad citron
1-2 tsk hackad koriander (från burk)
flingsalt

Koka auberginen mjuk. Häll av vattnet och låt auberginebitarna svalna lite i durkslaget. Skrapa sedan köttet ur skinnet och hacka grovt. Hetta upp oljan i en stekpanna och stek de skivade vitlöksklyftorna tills de är bruna (ej brända). Tillsätt kryddorna och fräs en kort stund och vänd sedan i auberginhacket. Sautera några minuter och tillsätt citronjuicen, koriander och smaka av med salt. Låt sjuda ca 5 minuter.


Smaklig spis!



***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails