onsdag 16 februari 2011

Vikten av vikten


Snuvad på konfekten är vad jag blivit. I lördags köpte jag hem bönor som jag dagen efter gjorde bönröra av. På paketen står det 180 g. Min våg visade 149 g, och det med ask och plast som vägde 14 gram. Alltså vägde bönorna bara 135 gram. Det är hela 45 gram mindre bönor än vad texten på etiketten talar om. När man rostar kaffebönor dunstar de och vikten minskar. Är det vad som händer med de plastinpackade bönorna? Tycker ändå vattnet i så fall borde vara kvar inne i paketet... eller så borde det vara rabatt på bönor som inte håller vikten ;)












Nä, jag vet inte hur man får två bilder bredvid varandra i en och samma bild. Säkert har det något flott namn också. En vacker dag kanske. Men till dess får ni hålla ut med denna tarvliga presentation.


***

3 kommentarer:

görel sa...

Dåligt! Har du gått tillbaka till butiken med dem?

Bra att du kollade, det finns säkert massor med exempel på hur vi luras på konfekten.

Åsa sa...

Görel - Nä, det var i söndags jag lagade mat med dem och hungrig var jag ;) Men nästa gång jag går till den affären ska jag iaf påpeka och fråga om de själva kontrollerar på något sätt.

Tror nog det finns mkt svinn i liknande askar med t ex babyspenat/ruccola/mangoldskott m fl.

@Receptomaten sa...

Så här skall det ju inte vara.
Skicka länken till detta inlägg till leverantören, hojta när du fått svar.

Related Posts with Thumbnails