fredag 18 februari 2011

Snittar med böngroddsröra och ost

Plockmat, smörgåsbord, snittar, buffémat och små förrätter är inte min starka sida. Inte är det särskilt motiverat att äta för en person så det blir nästan aldrig av att jag prövar vingarna på det området. Det blir lätt lite för mycket mat om man säger så. Men jag jobbar på det. Testar en sak i taget och äter det som lunch eller som förrätt/snack till helgen då jag brukar äta och dricka lite mer och lite mindre nyttigt än under veckan. Har aldrig bakat egen pumpernickel utan köper färdiga små runda. Finns i större fyrkantiga skivor också som går lika bra att använda. Skurna i mindre bitar förstås. Men visst, är du en hipp surdegsbakare så varför inte pröva själv? I så fall får du gärna höra av dig och berätta hur det blev :)

Böngroddsröran i sig är rå som i raw food men inte brödet och osten. Håller som bäst på att lära mig mer om rå mat och funderar på mjölk och mjölkprodukter som t ex ost. Kanske opastöriserad ost kan räknas som rå mat? Troligtvis inte eftersom det är en produkt som kommer från djuren. Tror inte heller vanlig honung räknas som rå mat heller då t ex agavesirap står högt i kurs när det kommer till sötningsmedel.



Rå bönröra

100-180 g mungbönor, groddade

3 bitar soltorkade tomater (i olja)
flingsalt
1/2 tsk oregano
1/2 tsk dragon
chili explosion
1-2 tsk kapris (valfritt)

Skär tomatbitarna i lite mindre bitar och lägg tillsammans med övriga ingredienser i mixern. Kör tills allt är blandat men inte helt till en för slät massa. Klicka ut bönblandningen på pumpernickel och servera med bubbel. För ostätare gör naturligtvis sig även en bit välsmakande ost en god förtjänst på snittarna. Taleggio, Monte Enebro eller varför inte en bit Stamsjö Grevé.

Flagga Louis Bouillot Crémant de Bourgogne Brut (nr 7688)



Trevlig helg!

***

2 kommentarer:

em sa...

Jag har märkt en viss förvirring i terminologin vad beträffar pumpernickel - det märks när man börjar läsa recept. Hur som helst så gillar jag det grova mörka rågbrödet som ser ut som spånskivor, och har bakat det några gånger. Bara en gång har det blivit riktigt bra. Några gånger ätbart men ett par gånger direkt misslyckat. Nu har jag gett upp och köper det ibland - det enda bröd jag köper.
Nu har jag varit på väg till handkammaren för att hämta mungbönor i flera da'r - får göra slag i sakenm för röran låter god.
Mungbönor sägs ju vara bra mot cancer också.
Margaretha

Nässelblom och choklad sa...

Det låter gott! Jag lägger gärna till en bit Taleggio också....mumsmums. Ha en trevlig helg! Kram/Eva

Related Posts with Thumbnails