tisdag 16 augusti 2011

Bärby självplock - en riktig vinnare!

Oj oj så mycket gott som kan dölja sig i detta annars ganska anspråkslösa område

Idag är det en vecka sedan jag gav mig iväg ut till Säve och Bärby självplock. Jag har svaga minnen av att ha plockat jordgubbar där när jag var liten. Om sanningen ska fram vet jag inte om det var just på Bärby självplock eller ej. Längesedan var det hur som helst. Så nu var det mer än hög tid att jag gjorde nytt besök. Och den här gången handlade det inte om jordgubbar utan grönsaker och rotfrukter en masse!

Vi trotsade de ständigt hotande svarta molnen och plockade grönt för glatta livet

I början av sommaren startade grymma Charlotta och jag en grupp på facebook för matbloggare i Göteborg i syfte att hitta varandra i matbloggsdjungeln för att ordna matbloggspicknickar och andra IRL*-sammankomster. Tack vare just den gruppen, där jag föreslagit en gemensam tur till Bärby, fick jag det stora nöjet att få sällskap med trevliga bloggerskan K som roddar Megane. Hon lyste onekligen upp både resan och plockandet. Molnen tornade upp sig och hängde tunga och svarta omkring oss. Men hör och häpna, solen sken mestadels och vi klarade oss från regn med undantag av en kort skur. Däremot var det väldigt lerigt och en hel del pölar på åkern. Jag skulle definitivt behövt bättre gummistövlar. Men men, man tager vad man haver heter det ju.


Just nu är det säsong för vitkål, spetskål, kålrabbi, kålrot och kanske rödkål. Såg ingen under besöket men skulle definitivt vilja ha ett par huvuden. Och så finns där gul- röd- jätte- och purjolök, diverse salladssorter, pumpor och squash samt bryt-, vax-, skär- och bondbönor, mangold (som dessvärre hade börjat gulna lite för mycket för min smak), bladpersilja och koriander och herre jösses, rödbetor modell större! Jag har aldrig i mitt live sett så stora rödbetor.
Det var alltså lite svårt att hitta de allra minsta godingarna, trots att det fanns gott om rödbetor. Min rödbetsskörd blev något av det större slaget och det gick trots storleken alldeles utmärkt att då dela de större betorna i mindre bitar, koka, skala, skära i skivor och till sist lägga in som vanligt.

Rödbeta à la Humongous

Delskörd

Helskörd

Och när allt var plockat, betalt och packat pustade vi ut en stund innan hemfärd. Fina K bjöd på godsaker från Risenta och en läskande hallon/svartvinbärsMER. Det kanske inte ser så mycket ut för världen där i korgen ovan men det var faktiskt över 10 kg att kånka på under hemresan.
Rödbetorna är delvis inlagda, bondbönorna uppätna, purjolöken blev till magisk soppa, större delen av broccolin är skuren i bitar och ligger i frysen, spetskålen och den röda löken är stekt, broccolibladen förvällda och stekta och ja, det finns faktiskt fortfarande en hel del mat kvar av min skörd att ta vara på.

Välbehövlig påfyllning efter en ansträngande förmiddag

Har du inte varit på självplock tidigare så kan jag varmt rekommendera att göra ett besök. Bärby självplock är öppet alla dagar i veckan; vardagar 10-18 och helgen 10-16. Ta gärna med egen plockkorg/påsar, en kniv kan vara bra att ha att få av kålen/bort blasten med och såklart höga gummistövlar. De går endast att betala kontant. Och jag kan lova att man får mycket mat för pengarna!
I deras butik finns dessutom potatis, en del frukt för säsongen, krondill och inlagd gurka. Den populära Västeråsgurkan är i skrivandets stund under mognad så håll ut, du som är sugen på den.
Vill du veta mer så ring deras telefonsvarare på tel: 031-96 08 20 där ni kan få uppdaterat meddelande efter vad som är aktuellt att plocka. Bussar nr 35 och 37 går från Hjalmar Brantingsplatsen till Bärby Norra ungefär en gång i halvtimman och tar bara 20 minuter!

Och nu är nog sockermajsen klar för skörd
(tog egentligen bild på molnen och "solhålet" som vi befann oss i
men majsfältet sträcker sig som en bred linje tvärsöver bilden)




***

*In Real Life = i verkliga livet


4 kommentarer:

Shaheen sa...

Hello Asa,
I have come over from Pia's blog, she shared with us your kind and warmign gift, but also wrote that your blog is veggie. So the greedy veggie in me has come over for a nosy and inspiration. I am so delighted. Looking at your previous post on coriander, I know that I am so going to like your blog as I too love coriander - its my favourite herb.

Kristiina sa...

Juu det var en underbar dag med massor av prat, plock, skratt, allvar, lera, regn och solsken!. Tack Åsa!!!!

Åsa sa...

Shaheen - Yeay, a fellow coriander lover! I know it was more like me out there ;)
Thank you for visiting my blog. Unfortunately I do write in Swedish and only occasionally in English. Don't know how accurate google translation is but you're welcome to pop in at anytime!

Kristiina - Tack själv! Jag hade verkligen en toppendag. Och vilka fina bilder du tagit!!! Inte visste jag att jag kunde fastna så bra ;)

Kim sa...

Det verkar som om ni haft en bra dag!

Related Posts with Thumbnails