måndag 31 oktober 2011

Omelett i ugnen med sojachorizo


Eftersom jag sällan klarar att göra en omelett med grönsaker i utan att den går sönder har jag börjat laga dito i ugnen istället. Oftast har jag tomatskivor i och sen lite vad som finns hemma för stunden. Det kan vara svamp, lök, edamame, paprika och som nu, med en skivad sojachorizo i. Supersnabb kvällsmat efter träningen. Man hinner till och med packa upp svettiga träningskläder och duscha medan omeletten står och stiffar till sig i ugnen.


Omelett i ugnen med sojachorizo
1 port

2 ägg, eko
1/2 dl mjölk, (mellanmjölk från västkusten!)
3-4 orange plommoncocktailtomater
1 sojachorizo
olivolja/rapsolja
flingsalt svartpeppar, eko
paprikakrydda
dragon, torkad
Ev "a dash"* av Chokolad & Chili-krydda

Tina sojakorven så det går att skiva den och skiva även tomaterna. Häll lite olivolja, alt rapsolja, i botten av en liten ungsfast form. Vispa ägg och mjölk lätt med en gaffel. Krydda äggsmeten. Lägg i sojakorvbitarna tillsammans med tomatskivorna i botten av formen och häll över äggblandningen. Skaka lite på formen så att äggsmeten rinner ner ordentligt mellan tomat- och sojakorvbitarna. Sätt in i ugnen på 180-200 grader i ca 15 minuter.
Omeletten reser sig lite i ugnen men sjunker tyvärr ganska fort igen efter det att den tas ut ur ugnen.
Servera som den är, med en grön sallad eller lite rårivna morötter.


Smaklig spis!


* Kanske är jag bara trött, sliten, okoncentrerad, splittrad eller helt enkelt slut som människa men jag kan bara inte komma på en bra svensk översättning till engelska a dash. Jag gestikulerar gång på gång vad det är jag gör med det hjälper ju inte er läsare...
Föreställ er att "a pinch" är lika lite som 1/2 dash vilket i runda slängar är 1/8 tesked. Det är mindre än ett krm men mer än en nypa... Äh, ni fattar. Liksom en puff med kryddburken bara ;)




***

3 kommentarer:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Jag tycker nästan ugnsomelett blir godare än de man gör på spisen, och så är det enklare också - yay! Vad gott med sojachorizo i, det måste jag prova =D

Haha - ja nu fattar jag preeeciis hur mycket en dash är ;)

Kim sa...

Omelett är toppen tycker jag. Bara att ta det som råkar finnas till hands. Vilken fin liten form, ny/gammal?

Åsa sa...

Alexandra - ja jag tror jag håller med dig där. Eller så är det för att jag så sällan lyckas göra en "hel" omelett i stekpannan.

Kim - Åh, så kul att du ser formen. En väninna hade köpt med så himla mkt formar och fina kannor från Kanarieöarna så första och enda gången jag var där, på Fuerteventura, så körde vi nog runt hela ön i jakt på lerformar. Det drällde inte av dem direkt och det var den enda vi hittade på hela veckan. Jag älskar den :)
Men du, på Vallgatan ligger en butik som säljer spanska fat, skålar och formar. Mest målat men de har enfärgade bruna också. Kanske inte exakt sådan denna men det är värt att kika i alla fall.

Related Posts with Thumbnails