fredag 7 oktober 2011

Rå kaka på nötter och frukt


Tillbaka till den råa maten.* Det är en sak att kalla råa rotfrukter och grönsaker för råkost. Men vad ska man egentligen kalla en kaka/efterrätt/tårta som är rå? Det har jag inga bra förslag på idag. Som till exempel en kakbotten bestående av nötter, mandlar, kokosflingor, dadlar, sirap och salt toppad med mixad frukt smaksatt med vanilj/kanel? I klassikern Sju sorters kakor finns ett avsnitt som heter Utan ugn fyllt av recept på kakor och sötsaker som alltså inte gräddas i ugnen. Däremot friteras en del som struvor, flottyrringar och så finns såklart radiokakan med. Men det är på något sätt inte i närheten av rå mat för det. Dels på grund av framställningen av själva ingredienserna men också för upphettningen vid t ex fritering.

Och på tal om upphettning så har vi detta med sirapen. Agavesirap är väl spridd inom raw foodies för att den har tillverkats utan upphettning, genom en så kallad enzymatisk process. Eftersom jag inte ser detta med rå mat som en helt igenom fullvärdig diet för mig nöjer jag mig med honung eller lönnsirap.
Men Erica, hon använder agavesirap i sina recept. Precis som hon gjorde i kakan hon mixade ihop under demonstrationen på Ekostore i vintras. Till kakan serverade hon också den goda cashewgrädden. Själv gjorde jag en variant på den och tog de nötter jag hade hemma. Dit hörde inte cashewnötter och hoppade således över cashewgrädden.


Rå kaka på nötter och frukt
2-4 port

55 g paranötter
55 g mandlar
25 g kokosflingor
2 färska dadlar (urkärnade)
1-2 tsk honung
lite flingsalt

TOPPA MED:
1 banan
1 päron
vaniljpulver, ekologiskt
1 tsk lönnsirap

Hacka helt enkelt först ihop alla de övre ingredienserna i en mixer. Bred ut på ett fat. Mixa de nedre ingredienserna och bred över "nötbotten". Klart.


Smaklig fika!


***


* och till en post påbörjad 19 april i år! Äntligen får ni läsa om den goda råa nötkakan! :)

5 kommentarer:

Kristiina sa...

Hej.Har anmält din blogg: www.matbloggspriset.se. Hoppas det är ok!!!???

em sa...

Även en kaka måste väl vara råkost om den inte är kokt, gräddadeller uppvärmd pånågot sätt. Problemet ligger väl i att man i första hand tänker på rårivna rotsaker näe man hör ordet råkost.
Frågan är om man kan kalla cashewnötter för råkost - de måste ju rostas för att avlägsna giftet som de innehåller.
Margaretha

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Jag skulle ha svårt för att följa raw food slaviskt, men att prova spännande recept som detta gör jag gärna <3 Ser verkligen jättegott ut!

Åsa sa...

Kristiina - Oh ja, det är såklart ok! Tusen tack. Nu är det en vecka kvar tills vi kan börja rösta också :)

Margaretha - Ah, är det sant? Oj oj, nu blir det till att gräva i cashewnötens hemliga mysterium. För övrigt är det ju precis som du säger. Visst har vi skrivit om det tidigare, om hur råkost är så förknippat med just rårivna morötter och vitkål men i bemärkelsen rå mat/kost så är ju allt som inte är tillagat just rått.

Alexandra - ja, och eftersom jag kokar sockerlag och nektariner så är det bara cashewgrädden som är rå (än så länge tills jag rett ut om huruvida cashewnöten egentligen är rå eller ej) och det smakar minst lika bra med en riktigt god vaniljglass till istället.

Pia K sa...

gillar inte dadlar, men endera dagen ska jag baka en rå kaka också! på min ständigt växande att göra lista:)

åt en av de godaste efterrätterna jag någonsin ätit i somras, på vegan restaurangen la mano verde i berlin, rå cheesecake, fantastisk! ja något jordgubbsrått skulle jag nog försöka mig på eller ännu hellre hallon förresten, mmm...

och nej, uj, skulle aldrig vilja äta endast raw food, varm mat är ju så god!

Related Posts with Thumbnails