söndag 30 oktober 2011

Skördefesten


Så vart det dags igen för att träffa matbloggare i stan. Jag kan inte med ord beskriva hur kul jag tycker det är att jag endast genom att blogga (och såklart "prata" med andra bloggare genom kommentarsfälten) få möjlighet att träffa så många trevliga och matglada människor. I torsdags förra veckan hade vi skördefest. Pumpa och rödbetor stod högt i kurs och jag var alldeles varm och glad i magen när alla gått hem igen.
Ironiskt nog var vi annars så flitiga fotografer riktig usla på att föreviga kvällen. Vi hade fullt upp med att äta, dricka och grotta ner oss i alla möjliga matrelaterade spörsmål.

Vi började med min pumpasoppa vars recept ni hittar både här (med halva vitlökar i) och en tunnare variant här. Soppan just denna speciella torsdag bestod av 1,6 kg butternut/1 stor vitlök/olivolja/flingsalt/torkad timjan/7-8 dl grönsaksbuljong/en halv burk kokosmjölk. Till den hade jag skurit kålrabbi i stavar, bakat i mitt tycke fantastiskt goda ostpinnar och faktiskt, så ville jag inte vara sämre än Karin så jag rostade till slut pumpakärnorna (vilket jag för övrigt lovat i ett tidigare inlägg att göra när jag var frisk igen). Tycker själv de påminner lite om popcorn och sen en aning besk ton. Inte alls som de gröna som finns att köpa i påse och svåra att på något sätt jämföra. Tycker de blev goda på sitt sätt.

Mormors plommonmarmelad
är skapad och drivs av Johanna aka Plommonet som bakat knäckebröd med stort K. Smakade nästan lite jul tycker jag men det var nog kanelen som gjorde det. Bredvid knäckebröden på bilden ser ni de heta godbitarna av rostad pumpa som Ann-Louise, hon som styr och ställer hos Lilla Matdériven, hade rostat pumpaklyftor vilka var smaksatta med bland annat het chili (chipotlechili i adobesås?) och toppade med rostade pumpakärnor.

Dessa godbitar hade Kim, den eminenta bloggerskan bakom Tant Russins bak, med sig. Rödbeta och getost är verkligen en oslagbar kombination och jag gillar sättet Kim hade kombinerat de två i dessa små minipajer. Recept (och mycket finare bilder) på pajerna hittar ni här hos Kim.

Visst är det en urtjusig form i vilken Kristiina lagat en underbar kronärtskocka- och spenatpaj i. Sån vill jag ha! I hennes blogg Megane hittar ni receptet till pajen. Pajen som jag till och med fick en bit över från och åt till lunch i helgen :-)

Och det var mer paj. En riktigt god sötpotatispaj. Tycker kanterna är så höga och ståtliga och vill ni veta hur man lagar den är det till Beatas mat ni ska klicka er fram till. Hittar inget recept på just denna med sötpotatis i men väl en paj fylld med butternut och purjolök. Gissar att pajskalet och fyllningen av ägg/mjölk/ev ost är den samma.


Och så var det ju detta också att jag under dagen så innerligt önskade mig något sött efteråt så gissa om jag blev glad när Kristiina fiskade upp sina galet goda chokladmuffins med blod på! Fyllda med rödbeta, vit choklad och vet ni de innehöll också kaffe och röd kakao. Mmmm, de var nog en av de allra godaste muffins jag ätit! Saftig och god men ändå inte blöt.


Sist men inte minst måste jag ju också nämna det, trots att jag är vegetarian och inte äter djur, så kokades det en grynkorv på min spis. Jorå. Linda hade minsann under dagen (på jobbet!) slängt ihop en grynkorv. Det tog inte lång stund innan jag försvann långt bak i tiden då jag fick skumma korven mamma kokade, till vilken vi åt kokt potatis och en god pepparrotssås om jag inte minns fel. Om hon stoppat den själv eller ej kan ni få fundera över ;)
Håll i er alla grönsaksälskare och blunda nu eller scrolla fort förbi men om det nu råkar vara någon köttätare som läser här och nu blivit nyfiken på grynkorven så föreslår jag att ni tar och kikar i Lindas inlägg om hur man gör grynkorv. Många fina bilder på processen.

Tur att jag slapp äta den i alla fall!


Tack alla för att ni kom hem till mig och gjorde en annars helt vanlig torsdagskväll till en riktigt god, smakfull, trevlig och matpratig höstkväll.


Hittegods:

6 gafflar
2 knivar
1 tallrik
1 flaska vin
4 (numera 2) chokladmuffins med burkar till
och ja, övrig kvarglömd mat finns ej mer :o

Sakerna återfås mot beskrivning ;)


***


6 kommentarer:

Kim sa...

Så bra vi har det! Och vilken tur att någon tar bilder...
Tack för receptet på pumpasoppan, den ska jag göra snart.

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Åh vad roligt att ni träffades allihop, det låter som att ni hade det fantastiskt, i alla fall om man dömer efter menyn som är "to die for"! Den där sötpotatispajen sitter jag och suktar efter just nu, för att inte tala om din pumpasoppa <3 Var träffades ni någonstans?

Ann-Louise sa...

Tack fina Åsa för att du ordnade en sån god och göttig skördefest! Din pumpasoppa var banne mig den godaste jag har ätit och jag ska kasta mig över receptet.

Åsa sa...

Kim - Eller hur! Det kunder vara bra mycket värre om man säger så.
Hehe, ja det blev några ok kort. Kristiina och Linda fick också några kort på maten som de bloggat om.

Alexandra - Allt var precis så gott du föreställer dig ;) Och jag som är ensam blir glad bara över att få äta mat som någon annan har lagat :)
Vi var hemma hos mig i min lilla lägenhet.

Ann-Louise - Tack för att du kom! och så kokade jag ju bara soppa - resten stod ni andra för :) Men jag håller med, den var faktisk väldigt god. Tycker konsistensen var sådär lagom len och krämig. Har gjort den flera gånger och den har varit både tjockare och tunnare.
För övrigt älskar att få äta mat som någon annan tillrett så jag njöt av varje tugga!

Fröken Dill sa...

Låter jättekul!
Jag blir avundsjuk,
hälsar fröken Dill från Stockholm

Ann-Louise sa...

Nu är pumpahalvorna i ugnen med var sin vitlökshalv i mitten, tillsammans med en massa timjan, olivolja, flingsalt och svartpeppar. Nu vill jag bara att tiden ska gå fort för jag vill ha soppa NU!

Tack ännu en gång för besticken oxå. :D

Related Posts with Thumbnails