måndag 1 juli 2013

Vitkål- och makaronilåda

På något vänster sitter det i resten av dagen, det hur en vaknar på morgonen. Blev abrupt väckt, mitt i en dröm (visserligen en mycket märklig sådan där det pågick nån tävling i att kasta lakritsstavar, vilka mest liknade ungefär meterlånga polkagrisstänger i papper) som jag aldrig fick veta slutet på men allra mest störande var att jag hade planerat sovmorgon till idag. Eftersom jag varit uppe med tuppen i princip varje dag de senaste veckorna. Men icke sa Nicke.
Efter en halvstirrig natt och då jag äntligen kommit till ro (som vanligt efter 5-tiden på morgonen) så ringde det i porten - till grannen! Klockan var 07:21. På det hela taget inte många timmars sömn alltså. Sen var det ett herrans liv i trappuppgången, ut och in genom porten och min sovmorgon var som bortblåst.
Segheten som följer är mycket olustig och jag fastnar lätt i meningslösa sysslor.

Hur som helst är dagen snart till ända och jag hoppas morgondagen blir energirikare. Och hur seg en än är måste en ju äta så enkel, snabb och rätt så brun måndagsmat passar alldeles utmärkt. Att det dessutom blev en portion över är liksom bonus. Den får åka ner i en burk och in i frysen.

Vitkål- och makaronilåda
2 port

400 g vitkål, färsk, ekologisk
1 liten gul lök
rapsolja, KRAV
100 g fullkornsmakaroner (okokt vikt), ekologiska
1 tsk fänkålsfrön, ekologiska
salt
vitpeppar, ekologisk
1 1/2-2 dl kokosmjölk, KRAV (alt. havregrädde/sojagrädde)
(för icke vegan - blanda i riven pecorino)

Koka fullkornspastan. Strimla under tiden vitkålen och löken. Stek på medelvärme tills allt är mjukt. Krydda med salt, peppar och fänkålsfrön. Rosta gärna fänkålsfröna i torr stekpanna först. Häll av vattnet från makaronerna och blanda med vitkålen i traktörpannan.
Häll en skvätt olivolja i botten av en ugnsfast form och fördela vitkålsblandningen däri.
Häll över kokosmjölken (alt havregräddesojagrädde) och grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 10 min eller tills den fått lite färg på toppen.
För en icke-vegan-variant går det bra att blanda i lite riven ost också, förslagsvis en god och salt pecorino, innan lådan åker in i ugen.

Smaklig spis!

***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails