torsdag 16 januari 2014

Sätt lite krydda på tillvaron vetja


The Sound of Taste from Grey London on Vimeo.

Det faller sig inte helt enkelt, varken i munnen eller tanken, det att sätta krydda på tillvaron. Tycker det låter extremt amerikaniserat och kan inte riktigt relatera till vad det egentligen innebär. Trots att uttrycket kan handla om att göra tillvaron lite mer intressant, lite roligare eller till och med sexigare och utmanande så kan jag inte kan påstå mig använda det. Särskilt inte då jag tycker det oftast används ang. det sistnämnda, av främst (äldre) män, vilket lämnar bitter eftersmak.
Faktiska kryddor använder jag å andra sidan väldigt mycket. 

Smaker. Nyanser. Färger.
Ja, vad vore livet utan kryddor säg?

Videon ovan är en reklamfilm för ett brittiskt "kryddmärke". Hur cool som helst. Det är precis så det kan kännas i munnen när en smakar den där perfekt smaksatta rätten. Jag är glad det finns så många olika kryddor att få tag på idag. Frågan är bara när, var och hur kom människan på att först torka vissa växters frön för att sen använda i maten?
Det är knappast en hemlighet att mat, oavsett det är råvaror, örter eller kryddor, påverkar kroppen på olika sätt. Det har vi haft tusen och åter tusen år på oss att pröva oss fram till. Fast det är främst förknippat med själva reaktionen snarare än smakupplevelser. Vem har t ex inte släppt väder efter löksoppan eller kåldolmarna och vem har inte fått en svettdroppe i pannan av en het chiligryta?
Tänk om de går hand i hand? Att vi lärt oss vissa (smak)kombinationer för att de i grunden är bra för kroppen snarare än att de tilltalar gommen. Vi uppfattar ju ändå smaker olika, även om vi kan skilja på själva grundsmakerna. 
Men hur började allt egentligen?

För att inte tala om salt och svartpeppar. Varför kan vi inte närapå inte leva utan salt och svartpeppar? Eller ja, salt kan vi faktiskt inte leva utan men hur kom vi på det? Det fanns knappas en manual att klicka sig fram till på tiden det begav sig.
Tanken på att så många av de vanligaste kryddor jag använder är importerade grämer mig dock en del. Ta bara svartpeppar som exempel. Den går inte att odla i kalla Sverige utan växer bäst på långt mer varmare breddgrader. Eller chili, som förvisso går att odla här under rätta omständigheter, vilken trivs bäst långt borta i den latinamerikanska regionen. Och ingefära liksom svartpeppar växer i tropiskt klimat
Tur ändå att dragon, oregano, timjan, körvel, anis, mejram, basilika, fänkål, myntor med flera går att odla här i Sverige. För att inte tala om färsk koriander (även om jag allt som ofta saknar den mörka och kraftiga varianten som finns i USA). Tror nästan inte jag skulle vilja leva utan färsk koriander. 

Vilken krydda kan du inte leva utan?

* * *



Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails