onsdag 24 februari 2010

Bönsoppa med haricots verts


Sol, snö, kyla,snö, värme, vind, sol, snöras... det är inte utan att man blir sugen på soppa i detta svängiga vinterväder. Jag som än en gång har lovat mig själv att bättre äta upp eller iaf tillaga maten i kylen innan jag fyller på var inställd på att laga en morotssoppa då det i stort sett är det enda som finns i kylen. Men så snubblade jag över ett annat sopprecept i en av mina favviskokböcker Vegetariskt - Mat från Trädgårdscaféet Slottsträdgården Ulriksdal. Så fick det bli. Efter viss modifiering blev ingredienserna som följer


Bönsoppa med haricots verts
2 port

1 stjälk blekselleri
1/2 gul lök
1/2 syrligt äpple (t ex Granny Smith)
100 g haricots verts
4 soltorkade tomater
1 msk olivolja
5 dl vatten
1 tsk buljong
1 1/2 dl stora vita bönor (färdigkokta)
1 tsk gurkmeja
1 tsk timjan, torkad
1 krm cayennepeppar
salt
svartpeppar, nymalen
1 msk maizena
1 dl sojagrädde (Alpro)

Skär blekselleristjälken i skivor. Hacka löken och skär äpplet i tärningar. Dela haricots verts på tvären och skär tomaterna i strimlor. Fräs alltsammans i olja i några minuter. Häll i vatten grönskaksfond/buljong och bönor. Koka upp och krydda. Låt soppan koka 6-8 minuter. Red med maizena utrört i 1 dl sojagrädde.

Stäng av och låt kastrullen/traktörpannan stå kvar på eftervärmen en stund. Späd ev med mer vatten eller häll i mer sojagrädde om du vill ha soppan krämigare. Servera tillsammans med en frukostfralla med frön.

Tänk, jag hade nästan glömt av att jag ens har Maizena hemma - eller ja, majsstärkelse som det heter. Den som t o m är gjord till "daglig matlagning i det moderna köket". Så något vidare modernt kök är det visst inte här hos mig iaf ;-)


Smaklig spis!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Vilken god soppa! Tänk, jag använder maizena då och då - mitt kök är med andra ord modernt! Ärligt talat, låter den meningen som om den funnits kvar väldigt länge, sen 60-talet kanske så jag tror inte att det är ett pålitligt kriterium. Men jag gillar förpackningen, det är så skönt när något ibland bara är som det är utan att vara alltför designat och fixat.

Åsa sa...

Nässelblom och choklad - jamenvisst är du det, modern i köket :-) Fast jag håller med, det låter som den suttit där på paketet ett tag. Tycker det är ett fint paket ändå. Ett tag sparade jag på burkar och förpackningar som liksom verkade tidlösa. Tror gelatinförpackningarna inte ändrat sig på väldigt läge. Har aldrig själv använt men vet att mamma hade sådana där blad...
Visst är det bra med förnyelse men ibland när jag inte hittar vad jag letar efter för att förpackningen är ny - då kommer jag på mig själv att bli irriterad. Heheh, och så fort man har lärt sig det nya utseende - så byter de igen ;-)

Related Posts with Thumbnails