torsdag 18 februari 2010

Sojakorv stroganoff

Nä, det är inte ens någon idé att med mobilen få till några snitsiga bilder....

Under den första tiden efter jag flyttat hemifrån (för måååånga år sedan) så åt jag ofta korv stroganoff och makaroner. Huvudingredienserna var falukorv, tomatpuré och crème fraiche. En maträtt som på ett eller annat sätt följt med mig sedan dess. Aldrig mera med ketchup i, ibland bara med färska tomater och numera utan korv. Eller ja, jag skivar i en sojakorv som kanske inte är en korv i den bemärkelse man oftast relaterar till. Visserligen är det ju en korv i bemärkelsen långsmalt objekt med cirkulär omkrets och rundade ändar.

Nä, ketchup har jag inte ens längre i min kyl. Tomatpuré däremot köper jag då och då. Tyvärr brukar den alltid hinna bli gammal och faktiskt mögla innan jag använt slut på den. Jag är inte bra på burkmat och halvfabrikat. Sedan jag slutade äta kött och fick ägna mig mer åt grönsaker, böner och linser och använder i stort sett bara färska grönsaker. I frysen får gröna ärtor, gröna bönor och nu för tiden också edamamebönor trängas med rabarber och plommon från landet, hembakade frallor och bullar och portionsförpackade färdigkokta böner och linser. Nu under vintern låter jag väl bli de ganska smaklösa tomaterna och har faktiskt ett par burkar Mutti i skafferiet.


Sojakorv stroganoff
2 port

1/2 gul lök
3-4 cm purjolök (från båda ändar, dvs den vita OCH gröna)
rapsolja eller annan neutral olja
1 liten burk krossade tomater, Mutti
1/2 pressad citron
1/2-1 tsk paprikapulver
1/2-1 tsk oregano, torkad
ev lite chilikrydda
svartpeppar
salt
2-3 sojakorvar
1/2-1 dl havregrädde


Hacka och strimla löken och purjolöken. Låt fräsa en liten stund i oljan. Häll de krossade tomaterna i stekpannan. Skiva korven i slantar och lägg i. Krydda. Låt puttra en stund på medelvärme. Pressa över citronen och smaka av. Krydda med ev mer chili, salt och peppar. Avsluta med att tillsätta havregrädden. Stäng av plattan och låt stekpannan stå kvar ngr minuter och koka ihop sig lite mer.

Att jag skrivit lite ungefärliga mängder av allt är för det kan variera lite beroende på hur tjock purjolöken är t ex. Eller så har vi olika stekpannor och värmen fungerar olika på våra spisar. Min stekplatta blir het ganska fort och oftast använder jag en enkel liten stekpanna som verkar "suga åt sig" vätskan fort. Fastän jag sänker värmen brukar jag få tillsätta vatten lite då och då för att inte grönsakerna ska torka ut helt. Använder jag däremot traktörpannan (vilken ofta åker fram då jag lagar mer än bara en till två portioner) stannar vätskan kvar mer. Det gäller alltså att passa på maten. Smaka av och pröva er fram och hitta det som faller just dig i smaken.


Smaklig spis!

3 kommentarer:

em sa...

Tack för tipset, det ska jag göra i morgon. Jag som inte har någon erfarenhet av att laga köttmat, har aldrig lagat (eller ätit) stronganoff.
Margaretha
wv= disca, ja det är väl ofrånkomligt om man lagar mat!

Åsa sa...

Margaretha - Hihihi, ja disken kommer man väl aldrig undan.
Jag är inte så överförtjust i alla soja- och quornprodukter som ska likna "köttmat" men hälsans kök sojakorv tycker jag är god! Jag försöker lära mig "ny" mat (slutade med kött för sisådär 10 år sedan) men oftast blir det bara diverse grönsakshack/strimlor i stekpannan och så lite fullkornspasta till. Då får jag "fuska" lite och ta till gamla beprövade recept.

em sa...

Nej, jag tycker väl egentligen att det är onödigt att imitera kötträtter, men ibland är det så enkelt att ta till. Brukar ha sojakorv och falafel hemma, när matresterna inte räcker är det enkelt att dryga ut med en bulle eller korv.
Brukar göra "vegetter" på baljväxter, nötter och ris eller gryn och ha i frysen. Tycker om att laga mat i ugnen även om det kräver en del framförhållning.
Finns ju hur mycket vegetariskt och veganskt som helst på nätet. Har du besökt Veg.Web? http://vegweb.com/
Margaretha

Related Posts with Thumbnails