fredag 15 januari 2010

Äta tulpaner?


Idag är det tulpanens dag. Tydligen en dag som i år firar 20-års jubileum. Trots att tulpanernas förlovade land är Holland så kommer merparten faktiskt från Sverige. Det odlas ca 150 miljoner tulpaner här varje år. I UNT (Uppsala Nya Tidning) skriver man att det säljs ca 1 miljon tulpaner om dagen under januari fram till påsk. Vi är till och med "världsmästare" på att köpa tulpaner!


Men går det nu att äta tulpaner då? Javisst kan man det! Hos Niklas Mat hittar ni en lista på ätbara blommor och där står det t ex att tulpan har "en viss beska som påminner om endiv. God att äta med en ostcrème gjord av exempelvis blåmögelost".


Själv får jag nog säga att jag är ganska dålig på att äta blommor. Jag har sått Gurkört och Ringblommor i min odlingslott. Gurkörten är tyvärr en ganska rälig växt annars och hade det inte varit för det fantastiskt underbara små blå, nästan självlysande, blommor skulle jag nog riva bort allt. Men tulpaner å andra sidan har jag. Röda, vita, svarta, lila och gula tulpaner. Papegoj-, dubbelblommande-, vild- och liljetulpaner. Mmmm, jag älskar tulpaner!


Eftersom jag vart bortrest förra våren längtar jag så efter att se hur det ser ut i år! 2008 grävde jag upp lökar och plantor, la ny jord, flyttade runt och hade mig och fick alltså aldrig se resultatet. I höst grävde jag dessutom ner fler tulpanlökar så det ska bli riktigt spännande och se resultatet i vår.

Bilderna ovan är inte av bästa kvalitet men jag tycker tulpaner är vackra även när de vissnar och torkar.

Hoppas ni alla har vackra vita, röda, lila, gula, randiga och ja, alla möjliga tulpaner omkring er nu att bara njuta av. Våren kommer snart! :-) Ha en skön helg alla läsare!

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

M, pappa till en av mina vänner brukar som partytrick att äta tulpaner. Det brukar alltid imponera svårartat på alla närvarande barn. (Och eftersom M har 6 barn och 2 barnbarn har det funnits/finns det många att imponera på...)
Hälsar fröken Dill

Åsa sa...

Fröken Dill - hihhih, det var inte dumt! Det partytricket ska jag komma ihåg. Det är nog inte så vanligt att äta tulpaner men med tanke på hur mycket tulpaner vi köper i Sverige borde vi kanske äta dom också ;-)

Related Posts with Thumbnails