tisdag 19 januari 2010

Mer rea på mat!


Det här gillar jag. Rea på mat. Eller tja, rabatt kanske det kallas. Strunt samma! Jag vet inte hur många gånger jag själv låtit t ex yoghurt, mjölk och annat stå bra mycket längre i kylen än vad sista-datum-märkningen på förpackningen säger. Jag använder väl näsan i första hand men även smaksinnet får hjälpa till i tveksamma fall att avgöra hur skämd maten blivit. Jag ser ingen som helst anledning att slänga ut saker för att det gått både en och flera dagar efter den datum som förpackningen säger. Tillverkarna garantera sig säkert med råga att absolut inte sälja dålig mat.

Ägg är förstås en lite svårare råvara att bedöma. Jag minns när jag var i tonåren (hrm, inte så vansinnigt länge sedan men i runda slängar är det väl sisådär ca 20 år sedan) och frågade mamma om hur man vet att ett ägg är dåligt. - Det märker man!, svarade hon. Heheh, ok. Jag tror henne. Jag kan säga att jag bara råkat på ett enda dåligt ägg hittills. Phew! var det ett dåligt ägg!
Nu är jag ingen storkonsument av ägg och dessutom lite av en periodare men har ju bakat en del och använder mest ägg där. Jag ska erkänna att jag slarvar ibland och kläcker alla ägg i samma skål. Jag försöker dock komma i håg att kläcka ett ägg i taget i separat skål/mugg och sedan stjälpa över efter hand i bakbunken. Då riskerar man inte att förstöra hela rubbet om det t ex är 5:e ägget som är dåligt.

3 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Hemköp på Stigbergstorget, va? (Tycker mig känna igen lappen.) På måndagar brukar man kunna fynda ostar där, då sätter de nämligen 30 %-lappar på alla som håller på att gå ut!

Nässelblom och choklad sa...

Även jag brukar ta vara på maten, för visst håller den nästan alltid längre än det står. Jag gör precis som du med äggen och tänker på att jag borde ta ett i taget. Som tur är brukar äggen vara bra. Ha en bra vecka!

Åsa sa...

Översättarhelena - hahah, japp! Oh, det visste jag inte. Bäst att ta en sväng dit på måndagar istället. Det är ju perfekt om de har så på fler varor och oftare än jag trodde. Tror bara jag sett det någon gång tidigare och jag har väl bott här nu i ca 6 år :/ Ibland har man kanske inte ögonen på skaft ;-)

Nässelblom & choklad - Vad skönt att höra. Det finns fler än jag som lever lite crazy och kläcker äggen ihop ;-)
Tvekade en gång med en havregrädde jag hade som inte alls luktade konstigt, hällde lite på fingret och tyckte den smakade ok men jag visste den stått öppen vääääligt länge så jag hällde faktiskt ut den i vasken och - plopp - där kom värsta gröna "öarna". Det kan stå lite väl länge här i kylen också emellanåt.

Related Posts with Thumbnails