fredag 25 januari 2008

Muffins med kastanjemjöl och zucchini



Så var det då dags för lördagsgodis igen. Initiativtagare Brazilian Linda drog igång lördagsgodis under förra året. Mot slutet var det inte så många som lämnade bidrag. Kanske inte helt otippat då det började dra ihop sig mot jul och allt. Men nu är det nytt år och nya tag och lördagsgodis är åter ute i cyberspace. Brazilian Linda har valt zucchini som årets första lördagsgodisingrediens.

Jag som för en gång skull var tidigt ute och har redan bakat men har dessvärre inte hunnit skriva här tidigare. Kanske är det försent att lämna bidraget till svenskan i Brasilien men det må så vara. De här muffinsarna smakar gott fast det inte är lördag ;-)



Muffins med kastanjemjöl och zucchini
ca 20-25

1 zucchini, ca 300 g
100 g smör KRAV

3 ägg KRAV
2 dl socker KRAV
1½ dl mjölk KRAV
120 g vetemjöl KRAV
100 g kastanjemjöl, ekologiskt
2 tsk bakpulver
1 tsk fänkål, malen
1 tsk anis, malen
½ tsk chili


Tvätta och hyvla några skivor att spara till garnering innan du river zucchinin grovt. Smält smöret och vispa under tiden ägg och socker pösigt. Rör ner det smälta smöret och mjölken i äggsmeten. Mät upp mjöl och kryddor och sila ner i de blöta ingredienserna. Blanda och rör till sist ner zucchini. Smeten är nu ganska lös. Fyll muffinsformarna inte mer än till hälften så smeten inte rinner ut. Har du formar i annat material än papper kan du säkert fylla lite mer. Garnera med de hyvlade zucchiniskivorna. Grädda i mitten av ugnen på 200-225 g i ca 10-15 min. Min ugn är inte helt ok varför jag ibland får ha lägre grader och lite längre tid för att inte bränna ytan bara.

Jag gjorde 20 muffinsar och men hade smet över som jag hällde i en liten (12x16 cm) ugnsfast form som jag oljat och ströat med kokosflingor. Den fick stå inne i nästan 25 minuter. Kakan smakade smaskens varm med Lejonet & Björnens Italienska vaniljglass till :)


Smaklig fika!

7 kommentarer:

Swedish Research sa...

Kul att du är igång med bloggen fortfarande!

Alltid så påkostade recept när jag tittar förbi.

Lycka till framöver,
Hans

görel sa...

Kastanjemjöl! Det har jag aldrig sett, tror jag. Det verkar ovanligt och gott, synd bara att jag inte får äta kakor på ett tag ... men spara en länk kan göra!

Åsa sa...

Hans husman - Tackar, tackar! Inköpet av kastanjemjölet sved lite i plånboken måste jag erkänna men att laga soppa på endast purjolök, eller lägga in rödbetor och alla andra budgetvarianter kan man ju kosta på sig emellanåt :)

görel - Ja, vad synd, men spara på du :) Det var inte meningen att jag skulle baka nu på ett tag heller efter att jag helt tappat allt vad matrestriktioner heter under en månad, eller två :/ Men jag blev så sugen på att pröva kastanjemjölet jag köpt i en hälsokostaffär. Finns även i Franska butiken som även har färdigskalade kastanjer på burk och smarrig kastanjekräm :) Riktig megalyx med tanke på priset! Så det får jag spara ihop till och köpa en annan gång.

Nässelblom och choklad sa...

Missade tyvärr att Linda var igång med lördagsgodis igen. Zucchini som tema är en perfekt utmaning. Dina muffins och din kaka ser jättegoda ut! Synd att sådana specialingredienser som kastanjemjöl är så dyra. Det är kul att testa någon gång, men det tillhör ju inte stapelvarorna i skafferiet precis. Lyxigt gott!

Åsa sa...

nässlblom & choklad - Ja, jag tvekade faktiskt när jag köpte påsen... men jag har grubblat på detta kastanjemjöl ett tag och var så himla nyfiken. Och pannkakorna blev en riktigt lyxig frukost :)

Nath sa...

Vart hittade du ekologsik kastanjemjöl? Har letat efter det!

Åsa sa...

Nath - Oh, det var några år sedan. Tror det var i hälsokostbutiken inne i Saluhallen i Göteborg. Dyr som tusan redan då (75 kr tror jag) och vet inte om de fortfarande säljer. Det går hur som helst att beställa en påse hos Gröna Boden på Vasaplatsen. För 120 spänn.

Related Posts with Thumbnails