fredag 9 december 2011

Kryddiga frallor med kikärtsmjöl


Bröd är inte min starka sida och en helgen för inte allt för längesedan bakade jag till och med två omgångar. Först ut var Frukostfrallor med frön och på söndagen hade jag först tänkt baka källarfranska men då jag twittrat med Mat och tjat/Tjat om mat under lördagskvällen och fått tips om kikärtsmjöl i brödet så blev det en salig blandning och ett trevande brödbak. För ovanlighetsskull skrev jag ner allt och då frallorna blev goda måste jag såklart dela med mig till er. Att jag kryddade med "matkryddor" var egentligen inget genomtänkt utan blev mer ett misstag då jag samtidigt lagade mat och förvirrade mig lite där vid köksbänken. När kryddorna var doftade över degen jag höll på att röra ihop gick det liksom inte att ta bort dem igen så det fick helt enkelt bära eller brista. Och det bar.


Kryddiga frallor med kikärtsmjöl
ca 20 st

50 g jäst
2 tsk salt
50 g smör
5 dl mjölk
1/2 tsk spiskummin, malen
1/2 tsk koriander, malen
1/2 - 1 tsk oregano, torkad
2 dl kikärtsmjöl
3 dl rågsikt
5-6 dl Manitoba cream

Smält smöret och tillsätt mjölken. När fingervarm så häll över jästen (som smält tillsammans med saltet). Rör i kikärtsmjölet, rågsikt och kryddor. Tillsätt sedan ca 4 dl av Manitoba cream och öka på lite i taget tills degen är smidig och inte längre för klibbig.
Låt degen jäsa länge (men inte nödvändigtvis i så många timmar som jag gjorde då jag gav mig iväg till grannkommunen för att se finalerna i SM Taekwo-Do). I alla fall minst 1,5 timma. Dela degen i bitar och lägg på plåt. Låt jäsa i någon kvart eller så. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i 7-10 minuter.
Servera till mjuk och krämig soppa. Gärna med ett fat god olivolja också.


Smaklig spis!

***

10 kommentarer:

Katarina sa...

Vilket intressant recept. Roligt att använda lite annorlunda mjöl och kryddor i bröd!

em sa...

Låter spännande - och ser goda ut!
Här på landet har jag varken kikärstmjöl eller Manitoba cream, så jag får nöja mig med att gnaga på skärmen...
Margaretha

Kim sa...

Ibland kan misstag leda till något fint, såsom kryddade bröd.
Har aldrig bakat med kikärtsmjöl, vart hittar du det?

MrsSunshine sa...

Kikärtsmjöl - har aldrig hör talas om! Så spännande:-) Går det att hitta i vanliga butiker?
tack för en fin blogg!

Frostrosor sa...

Dem blev väldigt fina!
Kikärtsmjöl har jag aldrig bakat med. Däremot har jag använt mig av vanligt ärtmjöl. Det blir ganska tydlig smak av ärtor i dem och lite åt det gröna hållet blir färgen.

Fröken Dill sa...

Spännande, både kikärtsmjölet och de ovanliga kryddorna!

Pia K sa...

låter och ser jättegott ut!

Åsa sa...

Hovkonditorn - Tack. De smakar bäst till lagad mat men går faktiskt bra till en kopp te också :)

Kim - hrm... i affären ;)

MrsSunshine - ja det finns i "vanlig butik". Minns bara nu inte i vilken det var...

Frostrosor - Ärtmjöl har å andra sidan aldrig jag sett ens. Och grönt sådant dessutom. Det skulle definitivt vara kul att testa.

Fröken Dill - ja ibland får man till det

Pia - De är godas till en krämig, varm och len soppa :)

matochtjat sa...

Du lyckades helt klart bättre än mig, vars bröd blev helt okej, men inget att blogga om (nej, det har inte alls att göra med att jag typ slutat att blogga).
God jul Åsa!

Kram/Hannah

matochtjat sa...

Och även jag har haft problem med att hitta kikärtsmjöl, men hittade på Orientlivs här i Göteborg, och bör finnas på hälsokostbutiker och vissa större mataffärer, mitt stora ICA hade det dock inte trots ett i övrigt bra utbud.
Men värt att leta efter, perfekt när man vill laga Socca!

Related Posts with Thumbnails