fredag 11 maj 2012

Stora vita bönor och dragondijondressing

Jag kan inte sluta äta dessa goda bönor. Har säkert blandat ihop dem minst en gång i veckan sedan pausen och då jag var på besök hos Pipopp (vars blogg för närvarande ligger och vilar sig). Det är världens enklaste att göra och i princip lika galet goda som mina andra favvisbönor - kalla kikärter - om nästan inte ännu lite godare.

Jag har fortfarande inte hittat torkade stora vita bönor att koka själv, vilket jag gör med alla andra bönor och linser jag äter, så jag köper faktiskt färdiga. Den godaste sorten tycker jag är de ekologiska i tetrapack av Zeta. De finns även i mindre storlek och då i 3-pack. Och så var det dijonen. Bara ett par dagar efter jag kom hem föll det sig så att självaste Miss Meister gick och fyllde år. Josåatte då var en inne på sitt fyrtionde år. Finaste presenten var en påse med gott & blandat. Nä, inte den där godispåsen med färgade gelésaker i utan det var vinäger, olja, brödpinnar, kryddblandingar och så två små burkar dijonsenap  (Tack L!). En dragondijon och en svartvinbärsdijon. Dragondijonen tog slut i ett nafs så jag vart tvungen att införskaffa mig den större burken. Så just till denna dressing, trots att Pia använde vanlig, är dragondijonen alldeles utmärt att använda. Det går såklart även bra att krydda med dragon till en vanlig dijon. Idag pudrade jag dessutom i lite torkad dill. För skoj skull. Smakade fortfarande lika gudomligt gott!


Stor vita bönor i dragondijondressing med fänkålsfrön
2-4 port

1 paket/burk stora vita bönor (ca 250 g avrunnen vikt)
några cm finstrimlad purjolök (från både den vita och gröna delen) 
1-2 tsk fänkålsfrön
1 tsk dragondijonsenap
1 tsk vitvinsvinäger
olivolja
flingsalt
ev svartpeppar
ev torkad dragon

Skölj bönorna. Låt rinna av. Rosta fänkålsfröna i torr stekpanna. Häll över på fat och låt svalna. Skölj och finstrimla purjon. Vispa nu ihop dressingen. Börja med att röra ihop senapen och vinäger. Häll sedan olivolja i en tunn stråle och vispa under tiden. När dressingen tjocknat lite och fått den konsistens du önskar så smaka av med salt och ev svartpeppar.
Blanda i de nu avrunna stora vita bönorna och den finstrimlade purjolöken. Till sist röres de rostade fänkålsfröna ner.
Servera till rostade/grillade grönsaker.


Smaklig spis!

***

6 kommentarer:

Ilva sa...

Det här MÅSTE jag göra, låter fantastiskt!

Nässelblom och choklad sa...

Enkelt, nyttigt och gott - kan det bli bättre! Perfekt liten rätt. Jättestort GRATTIS i efterskott, jag visste inte att du hade fyllt år. KRAM!

Åsa sa...

Ilva - ja det måste du! Så supergoda! Skulle kunna äta dem varje dag :)

Nässelbom och choklad - Tack! Inte så konstigt ändå, för det vart då, i slutet av mars som jag åter gick in i en tung mental period. Vips har alla de hårt bortslitande centimetrarna runt mage och rumpa åter tagit makten och satt sig över kroppen :s Önskar det gick lika fort att bli av med dem som att få dem ;-)
(kanske därför jag gillar hösten så man får ha heltäckande kläder på sig)

För övrig är bönorna bara så goda. Kan man hålla sig från att äta upp dem är det ännu godare efter ett dygn ikylen.

KIm sa...

Men grattis i efterskott! Hade aldrig gissat på den siffran, ska du veta. Kram!

Och stora vita bönor är ju bara för gott. Min favoritböna alla gånger.

Matarkivet sa...

Tack för pratstunden igår!

Gillar starkt dessa bönorna, får testas snart!

Åsa sa...

Kim - haha, du är inte ensam om att "gissa fel".
Jag gillar också de stora vita och de är goda att mixa ner i en smoothie också istället för tofu eller annan proteinkälla.

Matarkivet - Tack själv! Hoppas kanelbullarna inte var allt för torra utan gjorde bra ifrån sig att representera våra älskade kanelbullar :)

Related Posts with Thumbnails