måndag 25 mars 2013

Vår eller inte, det rör på sig i alla fall

Trots att termometern visade minus 11 grader i morse, klättrade nära 30 grader uppåt sedan dess och nu åter sjunkit till under nollan så betyder det inget annat än att min termometer under dagen haft det gott i solskenet. Lika gott som groddarna innanför köksfönstret, det fönster där termometern befinner sig. Inte lika ljust och muntert var det på Vårfrudagen för fem år sedan, då stan bäddades in i ett tjockt vitt täcke inom loppet av någon timma eller två.

Jag kan inte påstå att jag alltid odlat vetegräs hemma på våren men redan bland de första inläggen jag postade i bloggen tipsade jag om detta. Så himla enkelt. Och uppiggande för att kämpa mot vårångesten som alltid drabbar en.
I år var dock första gången det inte alls gick. Matvetet blev som surt och stank värre än jag vet inte vad och så började det mögla ganska fort. Men jag är inte den som är den utan gjorde helt enkelt om proceduren. Men icke. Det ville inte ta sig. Så köpte jag ännu en annan sorts matvete - voilà! Allt var som vanligt igen.
Lördag 23 mars 2013
Måndag 25 mars 2013
Det går så fort! Jag är som ett barn och alldeles förtjust över de små gröna, sköra skotten som skjuter i höjden. Flera mm varje dag. Det är nästan att en ser med blotta ögat hur det växer.

På grund av kylan har det däremot inte riktigt varit läge ännu att börja röja i odlingslotten och det verkar som att kylan inte riktigt tänkt ge vika denna veckan heller. Lustigt ändå när SMHI klargjort att våren kom till oss här på västkusten mellan den 26 februari och 1 mars i år. Kan man ta tillbaka det? Dygnsmedeltemperaturen kan ju knappas ligga över 0 och jag dristar mig till att påstå det är vinter. Igen. Eller?

Trevlig Vårfrudag!

***

3 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Det är underbart att se det gröna titta fram, särskilt nu. Tur att det gick bättre när du köpte nytt matvete.

Kristiina sa...

god vad de växer bara på några dagar...härligt !!!

Åsa sa...

Nässelblom och choklad - ja jisses vad det växer här. Har redan planterat mer.

Kristiina - Helt galet så fort det går. Det är ju nästan att man kan se med blotta ögat hur de sträcker ut sig.

Related Posts with Thumbnails