tisdag 12 mars 2013

Borlottibönor i tomatsås med ugnsrostad butternut

Det kan ibland vara lätt att glömma av att man faktiskt lagade mat f ö r e bloggarnas tid. De allra första matbloggarna har väl snurrat på i runda slängar ett decennium nu och trots att jag själv nyligen rullat in på mitt sjunde år så har jag trots allt både bakat och lagat mat fler år av mitt liv än vad bloggen funnits. Jag märker med andra ord att jag börjar få svårt att minnas om jag bloggat eller ej om rätter jag lagat. Trots min egna receptsamlingssida, Miss Meisters receptsamling, som jag har skapat för att underlätta sökningen något har jag inte hittat ett tillräckligt bra kategoriseringssystem.

En dag.
När jag har tid.
Kanske. 
Tar jag tag.
På allvar.

En sak vet jag i alla fall. Jag har aldrig ätit bruna bönor (och fläsk). Men att därför säga, vilket jag ibland får för mig, att jag aldrig ätit bönor i sås är väl långsökt och en sanning med modifikation. Visst har jag gjort det men kanske inte bloggat särskilt mycket om det. Några favoriter är dessa kryddiga kikärter och de stora vita bönorna i tomatsås går inte av för hackor heller. Och en dag för vad som inte känns särskilt längesedan men vid närmare eftertanke och lite räknande på fingrarna visade sig vara för snart ett halvår sedan, så gjorde jag en pastasås av tomater och borlottibönor. Det var i den stunden jag kom att tänka på bruna bönor och att jag så sällan äter bönor annat än med grönsakshack, i sallader eller kalla med t ex olja och koriander eller med dragondijondressing.

Vanligtvis lägger jag bönor i blöt och kokar dem själv. Så även med dessa. Men det går såklart lika bra att köpa färdiga i burk eller tetrapak. Borlottibönor är bland de vackraste bönorna bland bönor tycker jag. Det är så fasligt tråkigt att färgen och mönstret försvinner när man kokat dem. Som tur är smakar de bra mycket bättre än de ser ut.

 Borlottibönor i tomatsås med ugnsrostad butternut
2 port

4-6 tomater
1 lite gul lök 
1-2 vitlöksklyftor
150-200 g kokta borlottibönor
1 msk tomatpuré
1/2-1 tsk timjan
1/2 tsk salvia 
1/2 tsk dragon
flingsalt/örtsalt
svartpeppar
ev en skvätt vatten från en burk cornichons
vatten

1/2 butternutpumpa
olivolja 
flingsalt
chilikrydda (t. Ex. Cacao & Chili)

Turkisk/Rysk yoghurt
färsk koriander

Skala pumpan och skär i ganska stora bitar. Lägg i ugnsfast form med olivolja, salt och chilikrydda. Ugnsrosta i 225 grader ca 45 min eller till dess pumpan är mjuk (min blev lite väl svart i kanterna).

Gör under tiden tomatsåsen till bönorna. Skala och finhacka löken. Bryn i olivolja. Tvätta och hacka tomaterna ganska grovt (använd gärna en tandad kniv) och lägg tillsammans med löken när den blivit mjuk och lite genomskinlig. Salta och krydda. Låt puttra på medelvärme i ca 20 minuter. Tomaterna ska inte koka in helt och hållet så tillsätt eventuellt vatten om det behövs. Tillsätt bönorna och koka ytterligare 5-10 minuter.
Servera alltsammans med en klick yoghurt (ej för vegan) och färsk örtkrydda.

Smaklig spis!

***

Ursprung: 13 augusti 2012

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails