tisdag 24 december 2013

Stekt grönkål med rödlök och whiskysenap

Som liten gillade jag inte senap. Den var för skarp. Som tur är förändras, eller snarare utvecklas, smaken med åren. Mången är de nattkorvar som slunkit ner med enbart senap (och rostad lök!) på under det leverne jag en gång hade. Konstigt nog har jag svårt att hitta andra användingsområden för senap än till just korv. Fransk dijonsenap däremot, klickar jag då och då i grönsakshacket eller i den enklaste av dressingar.
Som sagt, senap är ingen större förbrukningsvara i Miss Meister's kök men i helgen slog jag till och gissa om jag blev överraskad. Så himla gott! Stekt rödlök, grönkål med en touch av whiskysenap (från Hovdelikatesser), citron och grädde.

Mer juligt än så här blir det inte. Möjligtvis med lite apelsinzest på toppen förstås, och några droppar apelsinsaft. Så, medan ni julfirare frossar i mat, godis, klappar och allt som hör julen till sitter jag och filar på ansökningsbreven och väntar på att AF ska öppna sina dörrar igen. 

Stekt grönkål med rödlök och whiskysenap
1 port

1/2 rödlök
1 1/2 msk olivolja
150 grönkål
knappt 1 dl belugalinser (kokta)
1-2 tsk whiskysenap, extra stark 
salt
svartpeppar
1/2 pressad citron
vatten + havregrädde
fullkornspasta

Strimla rödlöken fint och stek i olja på medelvärme. Låt det ta lite tid hellre än att löken blir torr och liksom för hårt stekt. Tillsätt färsk grönkål som är sköljd och grovt riven. Tillsätt ev lite vatten så det blir lite ånga i pannan. Grönkålen ska bli mjuk och inte heller den för torrstekt.
När grönkålen mjuknat lite så salta, peppra och vänd i de redan kokta belugalinserna.
Klicka i whiskysenap (eller annan skarp, gärna grovkornig senap) och en skvätt vatten. Ta pannan från plattan och avsluta ev med havregrädde. Går bra utan också.
Servera med fullkornspasta.

Fullkornspasta och jag passar som handen i handsken men för dem som inte gillar fullkornspasta så smakar det lika bra med matvete, quinoa, fullkornsris, bovetenudlar eller kanske risnudlar.
Smaklig spis!

***

1 kommentar:

Kristiina sa...

Tack för jättegoda lussekatter samt småkakorna som var försvinnande goda !!!! Vi hörs !!

Related Posts with Thumbnails