måndag 30 december 2013

Brysselkål med rödlöksås

Det drar ihop sig för ännu ett bokslut och det är nog första året någonsin jag ätit så lite sött och fett över julen som jag gjort i år. Inga pepparkakor har jag ätit, inte bakat plattebröd och hör och häpna, inte heller en endaste lite ostbit har slunkit ner.
Däremot har jag haft både smör, mjölk och grädde hemma då jag bakat kakor åt andra samt hade tänkt göra saffranstryfflar. Det blev inga tryfflar så en dag använde jag både smör och grädde till en sås jag kokade. Den blev mycket god. Går att använda standardmjölk istället för grädde och mellanmjölk.
Kokade även senare en veganvariant av såsen men jag kan inte få till såsen lika bra. Den blir blaskig och näsan åt det gelestabbiga hållet med vatten istället för mjölk. Tror den skulle blivit perfekt med kastanjepuré. 

Inte det bästa sättet att sluta året med mejeriprodukter men jag tänker inte slänga bort ingredienser jag köpt. Lovar däremot stort inför 2014.
I Werner Vögelis bok Werners grunder finns receptet på löksås jag använde mig av men har använt mindre mängd av allt samt kryddat på mitt eget vis och alltså inte använt varken fläskflott, kalvfond eller köttsky, vilket Vögelie föreslår.

Rödlökssås à la Miss Meister
2 port

1/2 rödlök
knappt 1 msk smör
knappt 1 msk vetemjöl
1-2 dl mjölk
1/2 dl grädde
1 tsk whiskysenap
1/2-1 apelsin
salt
vitpeppar

Finhacka löken och fräs den mjuk i en klick smör i en kastrull, på svag värme. Strö över mjölet och rör om.  Tillsätt mjölk, lite i taget, och rör hela tiden om ordentligt. Låt såsen småkoka i några minuter och tillsätt mer mjölk allteftersom såsen tjocknar.
Rör i whiskysenap.
Skär bort apelsinskalet och skär minst hälften av apelsinen i små, små bitar. Rör ner i den småputtrande såsen. Häll gärna i ev apelsinsaften från skärbrädan.
Är såsen för tjock så tillsätt lite mer mjölk.
Är den för tunn så låt småkoka en stund till. Rör om då och då.
Smaka av med salt och vitpeppar.

Servera till långsamt ugnsrostad brysselkål och kryddiga sötpotatisklyftor.

Smaklig spis!

***

5 kommentarer:

Kristiina sa...

Wow låter riktigt gott och det var nog det också !!!Brysselkål och apelsin verkar passa bra ihop...
Gott slut Åsa !!!!

Nässelblom och choklad sa...

Tål inte heller mjölkprodukter särskilt bra, det går rätt bra i matlagning men jag skulle aldrig kunna dricka mjölk. Just ost är så gott, det äter jag då och då. Det verkar vara en god sås du gjorde. Tack för alla innehållsrika inlägg du delat med dig av under året. Gott Nytt År! Kram Eva

Åsa sa...

Kristiina - Gott nytt år! Nu hoppas vi ett friskt och gott år väntar oss :)
Apelsin och brysselkål är en superdupergod kombo. Faktiskt gott med apelsin till alla kålsorter. Har i rå rödkålssallad, till rå grönkål och gjort en slags stuvning tidigare med apelsin i (till brysselkålen).

Nässelblom och choklad - Gott nytt år, Eva! Tack för alla dina kommentarer.
Det var årtionden sedan jag drack mjölk. Drack ju alltid till maten förr. Minns på högstadiet då vi tävlade om vem som kunde dricka mest mjölk, ett enliterspaket var enkelt att klunka i sig... Hua. Inte konstigt att lederna gnäller.
Har iofs gärna en msk i kaffet men inga latte för mig.
Försöker att inte laga så mycket mat med just mjölk men som sagt, det blir alltid bättre med komjölk än andra vegoalternativ.
Ost är ett kapitel för sig ;-)

Nässelblom och choklad sa...

Ja ost är ett kapitel för sig, ett underbart sådant - förutom att det inte är så bra med för mycket om man är känslig för mjölkprodukter.:(. Gott i alla fall och jag äter det då och då - getost är bättre. Jag har inga större problem med lederna, men känner att det är en känslig punkt för mig. När jag äter mer mjölkprodukter och framför allt vetemjöl känner jag hur lederna stramar och blir stela. Då försöker jag satsa på frukt och grönt igen och då blir det bra (som tur är). Visst påverkas hälsan mycket av vad man äter. En av mina döttrar är från Kina, hon tål inte heller mjölk särskilt bra (det är ju få i Asien som gör det). Hon gillar mjölk och får äta/dricka lite, men blir det för mycket får hon ont i magen, hosta mm… För det mesta är det dock ganska enkelt att laga mat och att inte äta så mycket mjölkprodukter. Ha det gott!

Åsa sa...

Nässelblom och choklad - Ja det är sjukt gott med ost! Men precis som du skriver, lederna stramar och stelnar av mjölkprodukter. Det gör ont att mjuka upp dem och sitter jag still för länge skulle en tro jag är över 100 när jag reser mig och staplar iväg. Äter följdaktligen inte mycket till mjöl heller då jag sällan äter bröd. Dock blev det några lussekatter i december.

Jamen visst är det så att vi i norden är bland de få i världen som dricker mjölk som vuxna. Första gången jag hörde om det var för tjugo år sen. Då jag kom hem från USA, 11 kg tyngre än när jag reste dit, och leder hade börjat värka. Det kan aldrig vara fel att begränsa mjölkproduktanvändandet.

Related Posts with Thumbnails