onsdag 27 januari 2010

Boven i dramat är pinjenöten


Härom dagen höll jag på att sätta kaffet i halsen. Frukosten smakade förfärligt. Trodde jag hällt härsket kaffe i pressen, att avokadon var dålig eller så det var sojayoghurten som blivit sur. Men kaffet luktade bra i burken. Avokadon var grön och fin utan bruna fläckar eller sträck och luktade som vanligt. Inget som till synes eller luktvis var dåligt. Det blev bara värre och värre i munnen under dagen. En elak och frän metallsmak sitter där. Jag blir tokig! Inget smakar. Eller snarare så är allt riktigt avskyvärt! Ingen idé att slå på stort i matlagningsväg under några dagar. Jag kan alltså ha drabbats av Pine Mouth!

Jag har googlat och letat efter förklaringar i ett par dagar. Mest troliga orsaken till metallsmak i munnen skulle vara att jag är gravid, tätt följt av njursvikt och bieffekt av diverse mediciner. Ehum, ja gravid låter ju småtrevligt fast mig veterligen krävs det viss typ av bilateral aktivitet för att åstadkomma det tillståndet.
Idag ramlade jag in hos Lotten och läste hennes post: Intressant diagnos (updatex2) Pine Mouth! Och dra på trissor! Om jag inte åt pinjenötter i lördags. Skulle rosta och ha i sallad men kom av någon anledning av mig och lagade något annat. En liten näve nötter slank in i munnen... Men det måste ju vara dåliga nötter då? Jag har ju bakat och använt pinjenötter förut och kan inte minnas jag känt såhär i munnen tidigare. Det är fullkomligt avskyvärt!

Så med nytt sökord hittar jag lite fler artiklar, texter och blogginlägg om detta fenomen. Verkar dock som flera av kommentarerna grundar sig i denna artikel från 2001 publicerad i European Journal of Emergency Medicin. Och att det ska ha att göra med pinjenötter från Kina... vilka mina, eller snarare där Saltå Kvarns ekologiska pinjenötter kommer ifrån...


Någon som varit med om samma sak?

25 kommentarer:

Lotten Bergman sa...

Inte för att jag vill hälla salt i sår eller järnfilspån i munnen på dig, men ... jag är fortfarande inte ok. Allt sött smakar bra, allt annat smakar gammal kastrull.

Låtom oss hopas att du har fått en lindigare variant!

Lotten Bergman sa...

LindRRRRigare menar jag förstås.

Annika sa...

Men herrejösses, så förfärligt! Och du anade inget när du smakade på dem? Stackare!

Hoppas verkligen att det snabbt går över!

Jag har annars en alldeles för bra härskenhets-radar. Jättejobbigt när man blir bjuden på saker hemma hos andra eller av andra. Det äör ju inte alltid läge att tacka nej med motiveringen att nötterna eller oljan smakar härsket...det är gansdka många gånger som jag bara fått bita ihop :/.

Annika sa...

Och se, nu även hos Matmolekyler på Taffel!

Åsa sa...

Lotten - Hahah, järnflispån! Ja tyvärr kan man inte leva på socker dagarna i ända så järnflispån lär vara dieten ett tag framöver.
Men är det sant? Så länge? Det måste ju vara över 3 veckor för dig nu då. Det är ju helt vansinnigt. Jag är bara så himla nyfiken på hur det kan bli såhär. Och vad man kan göra för att få bort det?


Annika - Visst har man råkat få en dålig nöt i munnen tidigare men jag anade inget ont med nötterna. Tycker de smakade ok. Och det var igen större mängd heller. Vägde resten så det kan röra sig om ca 20-25 g och jag åt de under 2 dagar. Ja, nädu, jag hoppas verkligen inte detta kommer sitta i flera veckor...
...eller så kommer jag vara supersmal sen när smaksinnena kommer tillbaka ;-)

Åsa sa...

Förresten, jag så Matmolekyler lite senare efter jag gjort mitt eget inlägg :-) Ser att vi har samma källor vilket jag också märker även bland amerikanska bloggare t ex. Jag googlade och letade mer eller mindre hela dagen igår.

Nässelblom och choklad sa...

Men oj så pass...Visst träffar man då och då på nötter med härsken smak vilket är riktigt osmakligt. Men att effekten blev så kraftig, usch och fy. Hoppas att det går över snabbare för di än för Lotten.

Anonym sa...

Tack, nu vet jag vad jag och min man drabbats av. Vi åt pinjenötter i fredags och söndag förmiddag uppträdde den metalliga smaken i våra munnar. En tanke jag fått är om det utkommit dårliga pinjenötter i butikerna nu efter nyår? Alla inlägg på ämnet har ju kommit in de senaste dagarna...

Åsa Lindeblad sa...

Hej!

Jag såg att du skrivit om pinjenötter och pinjemun. På Saltå Kvarns blogg har vi berättat vad vi har kommit fram till om fenomenet.

http://saltakvarn.wordpress.com/2010/02/06/pine-mouth-pinjemun-oonskat-fenomen/

Hälsningar Åsa Lindeblad, Saltå Kvarn

Fröken Dill sa...

Det låter helt vidrigt!
Aldrig hört talas om förut.
Stackars dig och alla andra som drabbas.
Hälsningar från fröken Dill

Anonym sa...

Hej! Hade en väldigt bitter smak i munnen igår och googlade på skoj när jag kom hem från jobbet för att se om det kunde vara en symptom att koppla samman med halsont och snuva som jag också känner. Döm om min förvåning när begreppet pinjemun dök upp, kände igen mig till 100% och åt också pinjenötter i lördags. Hur länge satt det i för dig? Är det sött som gäller eller kom du på fler saker som funkade att äta? Yoggin i morse var omöjlig att få i mig, detsamma med hårdbrödmackan, ägget däremot gick bättre. Tacksam för tips :)
// Malin

Åsa sa...

Malin! Jag lider med dig! För att inte tala om kaffe! Jag blev genomgick en ofrivillig "avgiftning" och efter 2 v tvingade jag i mig kaffe igen.
Jag är ledsen att säga, men det höll i sig flera veckor. Värst första veckan sen började jag känna av mer "normala" smaker och kunde äta det mesta. Det fanns dock kvar en besk och obehaglig smak i munnen länge efter och fast jag borstade tänder, använde tandtråd och allt fanns där en fadd och nästan lite unken smak i munnen på morgnarna.
Sött bröt lite metallsmaken så det enda tips jag kan ge är väl pasta, morötter, rödbetor och annan mat som liksom är söt i sig. Inga äpplen, apelsiner, fil eller youghurt, kaffe, vin mm.

Håll ut! Det går över :-) (men det dröjer nog ett tag innan det blir pinjenötter igen ;-) )

Chris sa...

ojoj, själv har jag också funderat på detta, men jag kan nog säga att min käft luktar och smakar smörsyra! lite som spya, lite som att lukta på parmesanost, fy fan säger ja. Om det nu är pinjenötterna men det borde stämma om pesto räknas in i ekvationen.

Åsa sa...

Chris - Pesto räknas absolut!

Mikkan sa...

Även jag är drabbad, ack och ve... Provsmakade dock, vis av erfarenhet, innan jag hällde över allt på maten!

Åsa sa...

Mikkan - Oh, nej. Usch jag lider med dig! Det lär dröja innan jag ger mig på pinjenötter igen. Mina nötter smakade dock inget som helst konstigt och "effekten" kom två dygn efter jag ätit dom så provsmakande kanske är en tveksam metod. Kolla dock ursprunget och undvik de från Kina.

Anonym sa...

Hej igen!
Det höll "bara" i sig en vecka för mig. Jag har till och med vågat mig på att äta pinjenötter och pesto ett flertalet gånger efter denna vidriga upplevelse och inte fått några problem alls :)

// Malin

Emelie sa...

Hej!

Jag drabbades av samma sak, efter att ha ätit just Saltå Kvarns pinjenötter. En eller två av dem smakade lite skämt, de övriga smakade bra. De från Exotic Snacks äter jag alltid annars, och med dem har jag aldrig varit med om något liknande.

Emelie

Anonym sa...

Hej! Jag har också drabbats! Googlade av en slump på fenomenet och visst hade jag ätit pinjenötter två dagar innan. Och faktiskt var det här också Saltå kvarns nötter, fast de har hade ursprungsland Turkiet. Hemskt! Allt smakar BESKT!

Åsa sa...

Malin - Oh, modiga du! Vad skönt att det försvann så fort :-) Jag har fortfarande inte ätit ens en enstaka pinjenöt. Pesto tillhör inte mina smakpreferenser så där behöver jag inte oroa mig. Det lär nog dröja ett tag till innan jag smakar igen.

Emelie - Urk! Stackars dig. Och det är ju detta med om de är härskna eller ej. Det är nog inte helt säkert att de måste smaka dåligt. Mina smakade precis som vanligt och jag smaskade i mig utan förbehåll... Tror också jag ätit från Exotic snacks men mest från Parrots innan samt handlat i lösvikt i Saluhallen. Nu lär det dröja innan jag vågar mig på en pinjenöt igen.

Anonym - Aaah, men nej vad tokigt! Ja det är beskt så in i ... Mycket söta och sockriga saker kan vara ok. Tyvärr! Kanske en bra indikation dock för när det hela är över så inser man hur mycket socker det är i t ex Provivas "fruktdrycker". Vanlig apelsin är inte på tanken att äta. En riktigt mogen banan funkade å andra sidan hyfsat. Alltså, det som är någorlunda att stoppa i munnen innehåller en stor mängd socker.

Saltå Kvarn sa att de skulle byta leverantör och det har de alltså hunnit göra redan då. Men vad märkligt ändå. Kanske blandar de också pinjenötsorter i sina påsar..?

emilia sa...

va glad jag blev när jag googlade och hittade det här inlägget!! JAG ÄR OCKSÅ DRABBAD!
googlade "metallsmak i munnen" och hittade bara en massa länkar som "hotade" med graviditet och njursvikt!
jag har strösslat pinjenötter över sallad i flera dagar, men no more pinje efter detta!

Anonym sa...

Hej Åsa,

Vi var på middag i fredags och blev bjudna på en pinjesallad till maten. Åt frukost i måndags morse och höll på att kräkas. Det smakade APA!
Har du några tips, har det gått över för dig???

Tacksam för alla råd!!!

Mvh
Linda

Åsa sa...

Linda - ja precis så var det för mig. Yoghurten, kaffet... jag trodde mjölken var sur men det hela berodde helt enkelt på pinjenötterna. Det råder delade meningar om de skulle vara just härskna nötter eller ej. Enligt Saltå Kvarn handlar det snarare om att det är en nöt från en särskild sorts pinjenötsträd. Förmodligen säljs de lite billigare än de vanliga. De pinjenötter jag åt på fredag (och några på lörd) smakade inte alls konstigt, härsket eller på något sätt annorlunda än vanligt.

Tyvärr är det bara väldigt söta saker som smakar någorlunda ok men annars har jag inga tips. Jag drack inte kaffe på flera veckor. Passade på att "avgifta" mig ;-) men det höll inte så länge för nu dricker jag kaffe varje dag. Men några pinjenötter har inte passerat min läppar än...

Anonym sa...

Ι am curious tο fіnd out whаt blog рlatform you're working with? I'm having ѕome
mіnor sеcurіtу isѕues with my latest website and I'd like to find something more risk-free. Do you have any suggestions?

Take a look at my web-site: More hints

Anonym sa...

I think the аdmin of this website іѕ truly working hаrd fοr hiѕ webѕіte,
because herе every infοrmatiоn is quality based stuff.


Also ѵisit my web site: www.megacentral.com.ar

Related Posts with Thumbnails