tisdag 1 februari 2011

Edamamebönor och paprika i en salig blandning


Oj oj oj, vad är det som händer? Det var absolut inte min mening att slacka av såhär men det tar en herrans massa tid att söka jobb. Nyligen råkade jag radera mina uppgifter på en av alla otaliga sökajobbdatabaser och det tog över två timmar att fylla i allting igen. Galet onödigt gjort av mig men det var bara att koka mer kaffe. Vissa databaser är segare än andra ska tilläggas. Det är en del av min jobbsökaraktivitet jag måste göra men jag ska ärligt erkänna att jag inte är särskilt övertygad om dess funktion och effektivitet. Då och då händer det att ett förslag dimper ner och någon söker en "finsktalande supporttekniker". Hrm, inte för att jag förstår hur den typen av kopplingar görs till mina uppgifter.
Hur som helst, en del databaser är något nödvändigt ont eftersom det bara går att söka vissa jobb via dem. Vad hände egentligen med att maila CV och ansökningsbrev? Alla dessa databaser ger oftast ändå bara en missvisande bild av erfarenheter och kunskap man skaffat sig. Fast det gör väl å andra sidan mitt CV och ansökningsbrev också. Ibland önskar jag att jag fortsatt på kontorsbanan efter gymnasiet - men oftast önskar jag inte det ;-)



Edamamebönor och paprika i en salig blandning


100-200 g gröna edamamebönor* (beroende på hur hungrig du är)
1/2 rostad röd paprika, strimlad
olivolja
flingsalt
koriander, färsk och finhackad

Koka upp vatten och förväll de gröna bönorna ett par minuter. Häll av vattnet och blanda bönorna med den redan rostade och skalade paprikan. Ringla över lite olivolja och salta. För korianderälskare så piffa såklart till bönorna med en tsk hackad färsk koriander (såhär i vintertid funkar den i burk alldeles utmärkt!). Om du använder oskalade edamamebönor, och är hungrig, så tänk då på att en hel del vikt går bort i form av höljet om bönorna.


Smaklig spis!


*edamamebönor som förövrigt är omogna sojabönor

***

6 kommentarer:

tina sa...

Mina favoritbönor!

Vad är det för typ av jobb du söker?

Åsa sa...

tina - oh ja, de är så supergoda. Äter dom ofta "naturell" med lite salt bara.

Söker lite allt möjligt. Är samhällsvetare med huvudämne i internationella relationer och mänskliga rättigheter. Har fokuserat på barns rättigheter (är fd förskollärare) och sökt främst inom organisationer som BRIS, Rädda Barnen, Plan, Fairtrade, Friends, Amnesty, LO-TCO Biståndsnämnd, SwedWatch osv. Drömjobb är nog fortfarande BO ;)
Söker också "vanliga" jobb inom kontor/administration. Som den pedagog jag ändå är märker jag att jag dras till kommunal/statlig verksamhet som innefattar information/utbildning som t ex Konsumentverket, kretsloppskontoret, Håll Sverige rent, Konsumentföreningen mm

Haha, inte helt enkelt men jag har ingen färdig "yrkestitel" och just nu skulle jag t o m gärna arbeta i receptionen på ett gym :)

charlotta sa...

oh, hear you sister! jag är antropolog i grunden (jobben forsar över mig, som du förstår...) men läste sedan till journalist, och jag kan ju säga en sak - fem år på göteborgs universitet resulterar INTE i några jobb för mig heller. som tur är kan jag klart frilansa, vilket passar min livsstil väldigt bra. hang in there, hur som helst, jag ska hålla tummarna för att du får något bra jobb!

Pia K sa...

cv-databaser suger, det är verkligen bara slöseri med tid. ja tom när man fått träffa en specifik rekryterare för en viss tjänst är det ju ändå inget som ligger en till godo för kommande tjänster. CV och ansökan till viss tjänster är det som gäller, det andra är bara slöseri med tid. å andra sidan, tja, inte heller de där vanliga ansökningarna leder ju ngn vart, oavsett hur kompetent och HELRÄTT man är för tjänster... tyvärr. för jag gillar tanken på bemanningsföretag, tror det passar mig jättebra, tillfälliga inhopp, lösa problem sen vidare, inte känna sig fastlåst på viss plats osv.

edamame är super!

Åsa sa...

Charlotta - Ja det är verkligen galet. Jag tycker det borde märka kurser och utbildningar lite efter om det går att få jobb eller ej. Typ "Intressant kurs men läses endast för skoj skull"
Men frilans? Som journalist? Det är väl ändå inte det enklaste att få ihop det ändå kan jag tro.

Pia K - Ja man kan ju undra. jag känner mig bara så ifrågasatt av AF/coacher m fl om jag inte ständigt har uppdaterat alla sidor och databaser osv. Jag som hållit på med det i 5 år känner som du men det är inte riktigt legitimt. Jag menar, det är ju jag som inte har jobb och inte ska jag väl tror att de kommer och knackar på dörren (som en så myndigt nyligen poängterade för mig). Även bemanningsföretagen varierar vad gäller registrering av sina erfarenheter. Har upptäckt det senaste året att antalet registreringar via företagen/organisationernas egna hemsidor har ökat när man söker jobb. De går alltså inte att maila som vanligt utan ska gå via deras egna lilla utrensningssystem.

Och det där med bemanningsföretag, njae, tycker de urholkar hela vår arbetsmarknad/arbetskraft. Många blir av med jobben för att arbetsgivaren istället väljer att ta in folk från bemanning. Sånt slit och släng med människor och allt annat än hållbart tänkande kring arbetskraften och faktiskt också för den egna verksamheten. Det är enbart pengar och ökad vinst som styr arbetsgivarna bort från anställningar/vikarier till billigare och kortvariga bemanningsanställningar som har sämre anställningsvillkor än någon annan på arbetsmarknaden.

tina sa...

Jag håller mina tummar hårt för dig.

Related Posts with Thumbnails