tisdag 28 juni 2011

Fikonbollar


Varför inte satsa på ett säkert kort när man ska bjuda matbloggare på ätbart? Nä, då slår jag till och bakar knäckebröd för allra första gången i mitt liv och trillar råa fikonbullar, också det för första gången. Men ta mig tusan, det gick det med. Knäckebröden blev inte så dumma till slut ändå. Ätbara i alla fall :) Och fikonbollar med mandel och ingefära, rullade i sesamfrön. Allt enligt råkostmatens konster. Personligen föredrar jag att mixa färska dadlar, kokos och nötter men ska erkänna att jag faktiskt tycker de blev godare än jag föreställt mig. Såhär i efterhand dristar jag mig även till att påstå jag skulle ha använd mer ingefära. Fikonen är så söta och stinget uteblev. Receptet, till viss del modifierat, är lånat från raw food by erica.



Fikonbollar
25 st

10 torkade fikon
1 dl mandel
2 cm färsk ingefära
1 msk kakao
1-2 nypor flingsalt

sesamfrön (ev rostade)


Blötlägg fikonen i vatten 3-4 timmar. Skala den färska ingefära och mixa med mandeln. Kör ner fikonen i mixern och tillsätt kakao och lite salt. Blir det för fast och klibbigt kan man tillsätta lite lite vatten. Mängden vatten beror på hur torra de torra fikonen varit och/eller hur länge de legat i vatten. Trilla smeten till små fikonbullar och vänd i sesamfrön.
Mitt i alltihopa, när jag som bäst rullade fikonbollarna i sesamfröna, slog tanken mig att jag borde rostat sesamfröna innan. Det får bli till nästa gång :)


Smaklig fika!


***

3 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Ska jag göra på en fredagsfika snart och retas lite. Jag bara älskar dem!!!

Ann-Louise sa...

Äntligen receptet! Imorgon är jag hemma med min lilla kompis och då passar det perfekt att göra dessa. Jag kommer nog oxå ta liiite mer ingefära i för att hotta till det en aning.

Åsa sa...

Sofie - Kul! Haha, bäst att ha tålamod. En vacker dag kommer de gilla på jobbet också :) Pröva med färska dadlar också. Fast de är ganska mjuka från början så då kan man nog ta lite mer nötter i eller blanda i riven kokos också.

Ann-Louise - jamen ganska fort gick det väl ändå - dagen efter är übersnabbt för att vara jag som bloggar ;) Ja, ta absolut mer ingefära i. Jag kände knappt att det var ngn i ens.

Related Posts with Thumbnails