onsdag 29 juni 2011

Knäckebröd för allra första gången


Jag kan inte för mitt liv förstå varför jag plötsligt fick för mig att baka knäckebröd. Visserligen äter jag gärna knäckebröd, ett bröd som i stort sett alltid finns hemma. Konstigt nog har jag aldrig bakat just knäckebröd själv. Kanske för att baka eget bröd inte riktigt är min grej. Försöker baka mer grövre bröd än fluffiga vetemjölslimpor och frallor men det blir oftast för kompakta och smaklösa. Jag saltar och kryddar men inte heller det verkar vara tillräckligt. Tillbaka till knäckebrödet. Trots att jag inte bakat tidigare höftade jag ihop receptet. Ja, efter att jag letat mig igenom mina bakböcker samt nätet upptäckte jag att det faktiskt skiljde en hel del mellan recepten. Så jag valde helt enkelt lite mittemellan. Jag valde också att göra en mindre deg för att jag har inte världens största köksbänk eller avställningsytor att breda ut alla utkavlade degbitar i väntan på gräddningen. Jag valde också att göra flera mindre, ca 15 cm i diameter, och tyckte de var för små för att stansa ut hål i mitten men det går såklart bra att göra.


Knäckebröd
14 st

25 g jäst
2 1/2 dl vatten
1/2-1 msk rapsolja, kallpressad
1-2 tsk salt
1 tsk kumminfrön
1 tsk fänkålsfrön
3 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
rågsikt till utbakning

Smula jästen i en bunke och mortla kryddfröna. Värm vattnet till 37 grader. Häll lite av vattnet över jästen och rör tills den helt har smält. Tillsätt resten av vattnet och olja. Blanda kryddorna med det grova rågmjölet och rör ner i degvätskan. Tillsätt också vetemjölet. Degen ska fortfarande vara ganska kladdig när den ska jäsas i 1-2 timmar. Värm ugnen till 200 grader.

Stjälp upp degen på mjölad bakbänk. Använd förslagsvis rågsikt till utbakningen. Dela i 12-14 små bitar. Kavla och kavla till tunna rundlar. Lägg 2-3 st på en bakplåtspapperklädd plåt och nagga dem. Grädda i 5-8 minuter och vänd sedan på brödkakorna och grädda ytterligare 3-6 minuter.
Nu gäller det att vara uppmärksam. I alla fall om man har en ugn med lite hetsigt humör, ilket min har, för det går alldeles för fort att bränna vid. Mina två första knäckebrödskakor blev väldigt ljusa. Sedan följde två plåtar med lite väl brända exemplar för att sedan avsluta med alldeles lagom kakor på slutet.

Låt svalna på galler. Försök att lägga knäckebrödskakorna så glest som möjligt. Då jag bakade på kvällen lät jag knäckebrödskakorna ligga på gallret hela natten (i ugnen med öppen lucka). Av det som inte gick åt på picknicken så ligger mitt allra första knäckebröd packat i den blå burken (på översta bilden).

Mina två allra första knäckebrödsrundlar!


Smaklig spis!


***

2 kommentarer:

tina sa...

Jag avgudar visserligen hembakat knäckebröd, men just nu ser jag inget annat än den blå burken. Ljuvlig!

Åsa sa...

tina - :) Jag ska erkänna att jag blev lite förvånad när jag fick upp bilden i datorn för jag såg också burken i ett annat ljus :) Bilden blev liksom lite bättre än hur det såg ut på diskbänken när jag tog bilden.
Dessutom har jag de resterande två delarna (en grön och en mörkare blå) som jag "snott" från där jag växte upp - innan de skulle gå ett tråkigt öde till mötes :)

Related Posts with Thumbnails