måndag 17 oktober 2011

Rödbetsmos och kålrotsfrittes


Ni vet ni ju hur mycket jag älskar rödbetor och i söndags drogs tankarna till ett rödbetsmos. Varför inte? Visst, när det kommer till mos är det ändå potatisen som står högst i kurs men det går att göra mos på jordärtskockor, rotselleri och kålrot med mera så varför då inte pröva att göra mos av rödbetor. Nu är det så att rödbetor är väldigt fasta och jag har ännu inte lyckats koka sönder några. De behöver koka länge. Tror nog en stackars rödbeta, skuren i bitar, kokade i nära en timma. Jag fyllde på med lite lite vatten under tiden men på slutet var det inte mycket mer en ca 1/2 dl vätska kvar vilken jag lät vara kvar i kastrullen för mixningen.
Det blev riktigt gott. Äpplet gjorde sitt också men allt började egentligen med en för mig ny krydda som råkade följa med hem från affären. Santa Marias Cacao & Chili (och förmodligen är det fortfarande den mexikansk mole jag nämnde härom dagen som spökar i bakhuvudet).



Rödbetsmos
1 port

1 rödbeta
1/2 äpple, svensk sort (Discovery/Gravensteiner)
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
flingsalt
citronzest från 1/2 citron
pressad citronsaft, ca 1/2 citron
Cacao & Chili-krydda, efter smak

Skala rödbetan och skär den i bitar och täck precis med vatten. Koka i minst 45 min. Vitlöksklyftorna slängde jag i efter ca 20 minuter då jag också var tvungen att hälla på lite mer vatten. Tillsätt äpplet mot slutet då rödbetsbitarna är förhållandevis mjuka. Tag av plattan och tillsätt citronzest, citronsaft, salt och kryddor. Mixa. Tillsätt olivolja. Mixa. Smaka av med salt och ev mer Cacao & Chili-kryddan.
Servera med kålrotsfrittes och t ex en soja chorizo.


Smaklig spis!



***

5 kommentarer:

Ann-Louise sa...

Vilka ovanliga och spännande smaker. Måste testas! :D

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Väldigt spännande det här - som du säger, varför inte? Rödbeta är gott, mos är gott... Ja, kan absolut tänka mig att prova rödbetsmos!

Nässelblom och choklad sa...

Håller med - varför inte. Rödbetor är så goda, tyvärr råkar jag alltid rödfärga delar av köket när jag skalar dem men det kanske jag kan vänja mig av med. Moset verkar i alla fall gott. Jag har varit nyfiken på kryddan med chili och kakao men har låtit bli att köpa den då jag inte haft någon självklar idé om när jag skulle använda den.

Helena Ljunggren sa...

Spännande med rödbetsmos! Jag har ett gäng liggandes i kylen, kanske skulle jag ta och testa :)

Åsa sa...

Ann-Louise - hehe, ja ibland är jag så le på att laga, laga, laga mat så jag måste hitta på konstiga kombinationer och kanske inte alltid så konventionella smakkombinationer ;) Den här gången var det ett lyckokast ;)

Nässelblom och choklad - Det kräver svarta kläder, förkläde och gärna handskar - men det är värt besväret :) Jag har också kikat på den ett tag men nu kunde jag inte hålla mig längre. Vände en bit halloumi i kryddorna, bara för att testa smaken, och det smakade gott!

Helena Ljunggren - Ja, gör det! Rödbetor är gott. Äpple är gott. Vitlök och citron är gott så, tillsammans blir de kanon :)

Related Posts with Thumbnails