tisdag 21 augusti 2007

Använd ditt eget kranvatten!

Redan igår kunde man läsa här om hur allt flaskvatten bidrar till ökade koldioxidutsläpp jämfört med samma mängd kranvatten. Nyheten baserade sig på en rapport Konsumentföreningen Stockholm gjort. Det är en uppdatering och sammanställning av två tidigare rapporter som visar på hur vår konsumtion av vatten på flaska ökat de senaste åren. Samtidigt med publiceringen av rapporten Totala koldioxidutsläpp från konsumtionen av buteljerat vatten i Sverige (2007) uppmanas myndigheter och offentliga förvaltningar att sluta köpa vatten i flaska som ett led i arbetet mot klimatförändringarna.


Vi borde vara glada och tacksamma att vi faktiskt har drickbart vatten i våra kranar. Och det nästintill gratis! Därför tar jag steget längre och uppmanar dig att sluta köpa flaskvatten! Jag har burit med mig vatten på flaska i drygt 15 år, både i väskan och på cykeln. Så visst har jag också konsumerat en och annan PET-flaska. Men till skillnad mot många andra fyller jag den om och om och om och om och om igen med vatten. Jag diskar den och har den så länge att jag till slut köper en ny flaska som får genomgå samma "behandling". Och ja, jag har även införskaffat mig en och annan sådan där sportflaska men de brukar inte hålla tätt i väskan om man säger så. De brukar vara lite större och duger gott hemmavid och på träningen. Annars funkar ett vanligt dricksglas alldeles utmärkt. Kom ihåg att mycket av vattnet du köper på flaska inte är annat än tappat kranvatten.

2 kommentarer:

görel sa...

Bra rutet! Det är dessutom väldigt lätt att smaksätta vatten själv om man vill ha det på det sättet.

Jag tände på alla fyra när jag förstod att Nestlé som bl.a. är världens största leverantör av flaskvatten stod som huvudsponsor för Stockholm World Water Week, vars tema detta år var hållbarhet. Var finns logiken och moralen?

Åsa sa...

görel - Tack! Välkommen till min blogg! Och dessutom finns det till och med bubbelmaskiner för att göra sitt eget bubbelvatten.
Läste också om Nestlé och World Water Week. Vilken logik, ja? Helt galet.

Related Posts with Thumbnails