tisdag 14 augusti 2007

Tomatsalsa med gari



Okej. Jag ska erkänna. Jag äter åt fisk emellanåt. Fast jag är vegetarian och närapå vegan. Trycker inte i mig ägg- och mjölkprodukter annat än om jag bjuds på en god kanelbulle eller om jag smaskar på min hemmagjorda lemon curd. Bakar en del sött och håller på att lära mig byta ut de animaliska ingredienserna och ändå lyckas behålla smak och form. Hrm, inte helt lätt. Kanske bara bra det för då äter jag mindre av det dåliga fettet ;) Det är en annan sak också med de vegetabiliska margarinet som jag inte riktigt kan förlika mig med och det är palmoljan. Men det får bli ett alldeles eget inlägg om det. Lite komjölk i kaffet på stan men hemma endast sojamjölk (gärna Provamel extra). Men tillbaka till fisken nu. Jo, det händer att jag äter sushi då och då. Det är så fantastiskt gott och man blir så där lagom mätt tycker jag. Aldrig helt proppfull och tung i magen. Det godaste tillbehöret är definitivt den inlagda ingefäran - gari. Tycker alltid de flesta sushiställen snålar med den. Fast jag inte lagar sushi själv hemma - än i alla fall - brukar jag alltid ha en burk gari i kylen. Så här kommer ett enkelt recept på en lätt tomatsalsa att ha till grillade eller ugnsbakade auberginer, zucchinis eller annat helt fritt val av grillmat.


Tomatsalsa med gari
Tomater,Gari
Havssalt
svartpeppar, nymalen
ev lite dragon eller oregano



Rensa tomaterna på själva innehållet, kärnorna och det vattniga så bara själva tomatköttet är kvar. Hacka i inte allt för små bitar. Hacka eller strimla fint den inlagda ingefäran. Blanda i skål. Salt och peppra efter smak. Om du vill kan du även tillsätta dragon eller oregano. Låt stå en stund och dra åt sig.


Smaklig spis!

3 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Hej igen! Hoppas att du haft en bra sommar, trots allt regn som ni tyvärr fått stå ut med söderut. Jag äter också fisk ibland och tycker att det är gott. Inte alls samma tunga känsla som kött ger. Fast sushi väljer jag ännu hellre vegetarisk med puffade tofuknyten, avokado, tång, svampar och gurka. Smarrig salsa.

Åsa sa...

Eva - Hej! Kul att du är tillbaka! Jovars, kunde varit ljusare men vad gör man mot vädrets makter... Gör du egen sushi? Eller kan man köpa sådan vegetarisk variant? Har sett (och ätit) avokado typ bara som alternativ eller med gurka och morötter (i smala, tunna strimlor). Det låter ju toppen annars. Får väl ge mig på konststycket att rulla maki hemma :/

Nässelblom och choklad sa...

Någon gång har jag testat att göra egen sushi, men mest vanligt är att jag äter det ute (vilket i och för sig inte heller är så ofta). Ja, det är rätt många som har vegetarisk sushi, men vanligast är att de bara har två varianter: med gurka och avokado. Men några ställen har flera olika sorter, vilket naturligtvis är mycket roligare. Jag tycker att det tar lite för mycket tid att göra egna.

Related Posts with Thumbnails