måndag 20 augusti 2007

Ugnsbakad zucchini

Trots en ganska blåsig helg har solen tittat fram. Det känns lite i luften bara att sommaren börjar dra sig mot sitt slut. Mina rödbetor har satt fart de senaste veckorna men jag tvivlar på att det kommer växa sig tillräckligt stora för skörd ändå. Än så länge är det bara dryga decimetern av blad som vuxit upp. Tror däremot jag får ännu en skörd av rabarber. Den får åka in i frysen så jag sådär lagom lyxigt kan göra paj när det är som mörkast och då vinden viner och regnet piskar på rutorna. Men än är det långt till dess. Nu är vi här och för de som inte lyckats med sin egen odling har vi förmånen att ändå ta del av årets skörd. Hittade ett par späda små ekologiska zucchini härom dagen - ja, ni vet var - på Ekostore såklart. Jag valde att ugnsbaka dom men om du hellre vill grilla skulle jag tipsa om att göra små foliepaket istället. Då kan man krydda och ha på olja och citronsaft så får det gotta till sig riktigt ordentligt över kolen. Om du vill ha den där krispiga grillytan skulle jag lägga på gallret i slutet. Dock brukar skivade grönsaker gå rätt fort på grillen, och fastnar gärna, så var beredd så de inte blir för brända. Servera exempelvis till quinoa med färsk mangold.


Ugnsbakad zucchini

1-2 port

2 små färska zucchini
olivolja
salt
dragon, färsk

korianderfrön

½ pressad citron

ev lite honung


Dela zucchinin i tre delar på längden. Lägg i ugnsfast form och häll över olivolja. Salta och strö över grovt malda korianderfrön och hackad färsk dragon. Pressa lite citronsaft över och om du vill kan du ringla lite honung över. Sätt in i ugnen på 200-220° Känn efter med gaffel att zucchinin är genommjuk och att den fått lite färg. Tar ca 30 minuter för den att bli klar.


Smaklig Spis!


Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails